# Virtuaaliassistentti Etäassari > Virtuaaliassistentti etänä yrityksille. --- ## Sivut - [Etäassistentti](https://www.etaassari.fi/etaassistentti/): Etäassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Virtuaaliassistentti hinnat](https://www.etaassari.fi/virtuaaliassistentti-hinnat/): Virtuaaliassistentti Etäassari.fi:n hinnasto on hyvin yksinkertainen. Tutustu Premium Exclusive ++ -palveluun! :D - [Etäsihteeri](https://www.etaassari.fi/etasihteeri-ulkoistettuna/): Etäsihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Etäassistentit](https://www.etaassari.fi/etaassistentit/): Etäassistentit luovat sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Assistentti ulkoistettuna](https://www.etaassari.fi/assistentti-ulkoistettuna/): Assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Assistenttipalvelut](https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelut/): Assistenttipalvelut luovat sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Assistenttipalvelu](https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelu/): Assistenttipalvelumme luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Sihteeri Oulu](https://www.etaassari.fi/sihteeri-oulu/): Sihteeri suoraan Oulusta luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Sihteeri](https://www.etaassari.fi/sihteeri-ulkoistettuna/): Sihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Toimistosihteeri](https://www.etaassari.fi/toimistosihteeri-ulkoistettuna/): Toimistosihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Taloussihteeri](https://www.etaassari.fi/taloussihteeri-ulkoistettuna/): Taloussihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Talousassistentti](https://www.etaassari.fi/talousassistentti-ulkoistettuna/): Talousassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Assistenttipalvelu Oulu](https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelu-oulu/): Assistenttipalvelumme Oulussa luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Ulkoistettu asiakaspalvelu](https://www.etaassari.fi/ulkoistettu-asiakaspalvelu/): Ulkoistettu asiakaspalvelu luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [HR-assistentti](https://www.etaassari.fi/hr-assistentti-ulkoistettuna/): HR-assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Johdon assistentti](https://www.etaassari.fi/johdon-assistentti-ulkoistettuna/): Johdon assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Taloushallinnon assistentti](https://www.etaassari.fi/taloushallinnon-assistentti-ulkoistettuna/): Taloushallinnon assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Myyntiassistentti](https://www.etaassari.fi/myyntiassistentti-ulkoistettuna/): Myyntiassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Markkinointiassistentti](https://www.etaassari.fi/markkinointiassistentti-ulkoistettu/): Markkinointiassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - [Ota yhteyttä assistenttipalveluun](https://www.etaassari.fi/ota-yhteytta-assistenttipalveluun/): Ota yhteyttä assistenttipalvelu Etäassariin! Autamme sinua kaikissa kysymyksissäsi! - [Assistenttipalvelun hinnat](https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelun-hinnat/): Assistenttipalvelu Etäassari.fi:n hinnasto on hyvin yksinkertainen. Tutustu Premium Exclusive ++ -palveluun! :D - [Etusivu](https://www.etaassari.fi/): Virtuaaliassistentti Etäassari.fi luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! --- ## Artikkelit - [Virtuaaliassistentti pienyritykselle – Hyödyt ja miten valita oikea kumppani](https://www.etaassari.fi/virtuaaliassistentti-pienyritykselle/): Virtuaaliassistentti pienyritykselle – Käydään läpi hyödyt sekä miten valita oikea kumppani assistentiksi. - [Virtuaaliassistentti yksinyrittäjälle – Miksi ja miten se voi auttaa liiketoimintaa kasvamaan](https://www.etaassari.fi/virtuaaliassitentti-yksinyrittajalle/): Virtuaaliassistentti yksinyrittäjälle – Miksi ja miten assari voi auttaa liiketoimintaa kasvamaan? Avataan tätä hieman lisää! - [Työntekijän palkkaaminen](https://www.etaassari.fi/tyontekijan-palkkaaminen/): Työntekijän palkkaaminen on yksi tärkeimpiä asioita, joissa yrittäjän tulee onnistua. Mitä ottaa huomioon? Se selviää tässä blogissa. - [Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen](https://www.etaassari.fi/ensimmaisen-tyontekijan-palkkaaminen/): Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on hieno juttu! Mutta miten varmistaa, että kassa kuivu kokoon, kun työntekijä saapuu taloon? - [Sihteeripalvelut etänä](https://www.etaassari.fi/sihteeripalvelut-etana/): Sihteeripalvelut etänä - kannattaako sellainen? Käydään tässä blogitekstissä läpi, kuin sihteeri voi auttaa yrittäjää menestymään. - [Assistentti palveluna yritykselle - mutta miksi?](https://www.etaassari.fi/assistentti-palveluna-yritykselle-mutta-miksi/): Kannattaako assistenttia hankkia palveluna ja mitä sellainen vaatii - ja miksi? Käydään asiaa tässä blogissa hieman läpi. - [Miten kasvattaa pientä yritystä isommaksi?](https://www.etaassari.fi/miten-kasvattaa-pienta-yritysta-isommaksi/): Miten pientä yritystä voi kasvattaa isommaksi? Mitä se vaatii? Käydään läpi viisi aihetta näiden kysymysten ympäriltä. - [Mistä asiakkaita uudelle yritykselle?](https://www.etaassari.fi/mista-asiakkaita-uudelle-yritykselle/): Yleinen kysymys: mistä asiakkaita uudelle yritykselle? Tässä blogissa käydään läpi hyväksi havaittuja konsteja. - [Uuden yrityksen markkinointi](https://www.etaassari.fi/uuden-yrityksen-markkinointi/): Uuden yrityksen kanssa markkinointi on äärimmäisen tärkeää, koska uutta yritystä eivät potentiaaliset asiakkaat voi vielä tuntea. Jos uuden yrityksen johtoa... - [Starttirahan hakeminen](https://www.etaassari.fi/starttirahan-hakeminen/): Starttirahan hakeminen on todella kannattavaa, kun olet alkamassa täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Katso tarkemmat tiedot! - [Yrityksen perustaminen](https://www.etaassari.fi/yrityksen-perustaminen/): Yrityksen perustaminen on jännää puuhaa. Katso lista, mitä sinun pitää ottaa huomioon, kun perustat yrityksen. - [Menestyvä yritysidea](https://www.etaassari.fi/menestyva-yritysidea/): Menestyvä yritysidea - miten sellainen luodaan? Lue myös, mikä on yritysidean arvo. - [Yrittäjän työuupumus](https://www.etaassari.fi/yrittajan-tyouupumus/): Yrittäjän työuupumus on todella yleinen ongelma, valitettavasti. Työuupumuksen kierre pitää katkaista välittömästi. Lue lisää! - [Yrittäjän loppuunpalaminen ja burnout](https://www.etaassari.fi/yrittajan-loppuunpalaminen-ja-burnout/): Yrittäjän loppuunpalaminen ja burnout ovat vakavia asioita, joille on syytä tehdä nopeasti toimenpiteitä. Lue lisää! - [Yrittäjän työterveyshuolto: Miksi ja miten huolehtia hyvinvoinnistasi](https://www.etaassari.fi/yrittajan-tyoterveyshuolto/): Yrittäjän työterveyshuolto ei ole pakollinen mutta äärimmäisen suositeltava asia jokaiselle yrittäjälle. Lue syyt! - [Virtuaaliassistentin monipuoliset tehtävät: Konkreettisia näkökulmia kiireisille yrittäjille](https://www.etaassari.fi/virtuaaliassistentin-tehtavat/): Virtuaaliassistentin tehtävät ovat hyvin monipuolisia. Yhteinen tekijä niissä on ajansäästö. Lue lisää sivuiltamme! - [Toiminimi vai osakeyhtiö yksinyrittäjälle – plussat ja miinukset](https://www.etaassari.fi/toiminimi-vai-osakeyhtio-yksinyrittajalle/): Toiminimi vai osakeyhtiö yksinyrittäjälle? Ainakin tässä artikkelissa on vain yksi voittaja. - [Menestyvän yksinyrittäjän kaava](https://www.etaassari.fi/menestyvan-yksinyrittajan-kaava/): Kun katsot menestyviä yksinyrittäjiä, niin huomaat hyvin nopeasti, että sama kaava toistuu. Käydäänpäs kaava läpi! - [Yksinyrittäjän työtehtävät ja tehokkuus](https://www.etaassari.fi/yksinyrittajan-tyotehtavat-ja-tehokkuus/): Mitkä ovat yksinyrittäjän työtehtävät ja miten työpäiviä voidaan tehostaa, jotta työpäivät eivät veny ja pauku. Katso vinkit! - [Yrittäjän ajankäyttö ja ajanhallinta: Avain yrityksen tehokkuuteen ja kasvuun](https://www.etaassari.fi/yrittajan-ajankaytto-ja-ajanhallinta/): Ajankäyttö ja ajanhallinta ovat yrittäjän lähes tärkeimmät ominaisuudet. Ota vinkit haltuun ja tehosta päivääsi! - [Priorisointitaidot kriittisenä menestystekijänä](https://www.etaassari.fi/priorisointitaidot-kriittisena-menestystekijana/): Priorisoinnin merkitystä ei voi korostaa liikaa, kun kiire organisaatiossa kasvaa. Lue vinkkimme priorisointiin! - [5 tapaa, joilla etäassistentti voi vapauttaa aikaasi joka viikko](https://www.etaassari.fi/5-tapaa-joilla-etaassistentti-voi-vapauttaa-aikaasi-joka-viikko/): Etäassistentin hienous tulee siinä, että hän voi luoda sinulle lisää aikaa työviikkoosi. Katso kuinka tämä tapahtuu! - [10 yleisintä työtehtävää, jotka ovat aikasyöppöjä](https://www.etaassari.fi/10-yleisinta-tyotehtavaa-jotka-ovat-aikasyoppoja/): Työtehtäviä on luonnollisesti monenlaisia mutta niiden joukosta löytyy yleisiä pahoja aikasyöppöjä. Katso listaus ja vinkit niihin! - [Etätyön haasteet ja mahdollisuudet ajankäytön näkökulmasta](https://www.etaassari.fi/etatyon-haasteet-ja-mahdollisuudet-ajankayton-nakokulmasta/): Ajankäyttö etätyössä on monesti melko haastavaa, sillä työn ja siviilielämän raja voi hämärtyä isosti. Lue vinkkimme etätyöhön! - [Ajanhallinnan parhaat käytännöt yritysjohtajille](https://www.etaassari.fi/ajanhallinnan-parhaat-kaytannot-yritysjohtajille/): Kun hallitset ajankäyttösi, on täysin varmaa, että yrityksesi tulee menestymään ilman kohtuutonta työkuormaa. Lue lisää! --- # # Detailed Content ## Sivut ### Etäassistentti > Etäassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-10-27 - Modified: 2024-10-27 - URL: https://www.etaassari.fi/etaassistentti/ --- ### Virtuaaliassistentti hinnat > Virtuaaliassistentti Etäassari.fi:n hinnasto on hyvin yksinkertainen. Tutustu Premium Exclusive ++ -palveluun! :D - Published: 2024-08-03 - Modified: 2024-08-03 - URL: https://www.etaassari.fi/virtuaaliassistentti-hinnat/ --- ### Etäsihteeri > Etäsihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/etasihteeri-ulkoistettuna/ --- ### Etäassistentit > Etäassistentit luovat sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-10-27 - URL: https://www.etaassari.fi/etaassistentit/ --- ### Assistentti ulkoistettuna > Assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/assistentti-ulkoistettuna/ --- ### Assistenttipalvelut > Assistenttipalvelut luovat sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelut/ --- ### Assistenttipalvelu > Assistenttipalvelumme luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelu/ --- ### Sihteeri Oulu > Sihteeri suoraan Oulusta luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/sihteeri-oulu/ --- ### Sihteeri > Sihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/sihteeri-ulkoistettuna/ --- ### Toimistosihteeri > Toimistosihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/toimistosihteeri-ulkoistettuna/ --- ### Taloussihteeri > Taloussihteeri luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/taloussihteeri-ulkoistettuna/ --- ### Talousassistentti > Talousassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/talousassistentti-ulkoistettuna/ --- ### Assistenttipalvelu Oulu > Assistenttipalvelumme Oulussa luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-10-25 - URL: https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelu-oulu/ --- ### Ulkoistettu asiakaspalvelu > Ulkoistettu asiakaspalvelu luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-07-05 - URL: https://www.etaassari.fi/ulkoistettu-asiakaspalvelu/ --- ### HR-assistentti > HR-assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-07-05 - URL: https://www.etaassari.fi/hr-assistentti-ulkoistettuna/ --- ### Johdon assistentti > Johdon assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-07-05 - URL: https://www.etaassari.fi/johdon-assistentti-ulkoistettuna/ --- ### Taloushallinnon assistentti > Taloushallinnon assistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/taloushallinnon-assistentti-ulkoistettuna/ --- ### Myyntiassistentti > Myyntiassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-07-05 - URL: https://www.etaassari.fi/myyntiassistentti-ulkoistettuna/ --- ### Markkinointiassistentti > Markkinointiassistentti luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2024-07-05 - Modified: 2024-07-05 - URL: https://www.etaassari.fi/markkinointiassistentti-ulkoistettu/ --- ### Ota yhteyttä assistenttipalveluun > Ota yhteyttä assistenttipalvelu Etäassariin! Autamme sinua kaikissa kysymyksissäsi! - Published: 2022-07-17 - Modified: 2024-10-25 - URL: https://www.etaassari.fi/ota-yhteytta-assistenttipalveluun/ --- ### Assistenttipalvelun hinnat > Assistenttipalvelu Etäassari.fi:n hinnasto on hyvin yksinkertainen. Tutustu Premium Exclusive ++ -palveluun! :D - Published: 2022-07-17 - Modified: 2024-10-25 - URL: https://www.etaassari.fi/assistenttipalvelun-hinnat/ --- ### Etusivu > Virtuaaliassistentti Etäassari.fi luo sinulle lisää tehokkaita tunteja työpäivääsi. Lue lisää, kuinka voimme auttaa! - Published: 2022-07-17 - Modified: 2024-11-04 - URL: https://www.etaassari.fi/ --- --- ## Artikkelit ### Virtuaaliassistentti pienyritykselle – Hyödyt ja miten valita oikea kumppani > Virtuaaliassistentti pienyritykselle – Käydään läpi hyödyt sekä miten valita oikea kumppani assistentiksi. - Published: 2024-09-29 - Modified: 2024-09-29 - URL: https://www.etaassari.fi/virtuaaliassistentti-pienyritykselle/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Pienyrityksen pyörittäminen vaatii usein yrittäjältä monen eri roolin hoitamista. Päivän aikana yrittäjä voi hoitaa sekä myynnin, markkinoinnin, hallinnon tehtävät että tuotannollisiakin töitä. Tämä voi nopeasti kasvaa ylikuormittavaksi ja heikentää liiketoiminnan tehokkuutta. Jos katsotaan yleisesti, niin tehokkuus ei tule siitä, että yksi ihminen on moniosaaja. Sen tiesi jo aikoja sitten mr. Ford. Virtuaaliassistentin palkkaaminen tarjoaa joustavan ja kustannustehokkaan ratkaisun näihin haasteisiin. Virtuaaliassistentti voi hoitaa esimerkiksi hallinnollisia tehtäviä, asiakaspalvelua ja markkinointia etänä. Näin yrittäjän aikaa vapautuu liiketoiminnan ydinalueisiin. Mikä on virtuaaliassistentti? Virtuaaliassistentti (VA) on etänä toimiva ammattilainen, joka tarjoaa pienyrityksille erilaisia palveluita liittyen yrityksen hoitamiseen. Näihin tehtäviin voivat kuulua esimerkiksi kalenterinhallintaa, kirjanpitoa, laskutusta, markkinointia, asiakaspalvelua hr-töitä ja vaikka mitä muuta. Assistentti työskentelee etänä, eikä täten vaadi fyysistä työtilaa. Tämä tekee virtuaaliassistentista kustannustehokkaan vaihtoehdon. Pienyritys maksaa vain tehdystä työstä, eikä kokoaikaisia työntekijöitä tarvita. Tämä auttaa erityisesti yrityksiä, joilla on vaihteleva työkuorma. Virtuaaliassistentin hyödyt pienyritykselle Virtuaaliassistentti tuo monia etuja pienyritykselle. Ensimmäinen suuri etu on kustannustehokkuus. Kokoaikaisen työntekijän palkkaaminen on kallista, mutta virtuaaliassistentille maksat vain työtunneista. Toinen merkittävä hyöty on joustavuus. Työmäärä voi vaihdella, ja virtuaaliassistentti voi joustavasti auttaa silloin, kun tarvetta on enemmän. Tämä mahdollistaa tehokkaan resurssienhallinnan. Ajan vapautuminen tärkeille tehtäville Yrittäjän aika on arvokasta, ja virtuaaliassistentti voi vapauttaa aikaa tärkeille tehtäville. Assistentti voi hoitaa rutiinitehtävät, kuten esim. sähköpostien käsittelyn, aikataulutukset, laskutukset, viestinnälliset tehtävät. Näin yrittäjä voi keskittyä yrityksen kehittämiseen ja asiakassuhteisiin. Kun rutiinit hoituvat tehokkaasti, yrityksen kasvuun ja asiakashankintaan jää enemmän aikaa. Tämä parantaa yrityksen kilpailukykyä ja lisää mahdollisuuksia pitkäjänteiseen kasvuun. Ammattitaito ja monipuolisuus Virtuaaliassistentit ovat usein erikoistuneet tiettyihin toimialoihin tai tehtäviin. Tämä... --- ### Virtuaaliassistentti yksinyrittäjälle – Miksi ja miten se voi auttaa liiketoimintaa kasvamaan > Virtuaaliassistentti yksinyrittäjälle – Miksi ja miten assari voi auttaa liiketoimintaa kasvamaan? Avataan tätä hieman lisää! - Published: 2024-09-29 - Modified: 2024-09-29 - URL: https://www.etaassari.fi/virtuaaliassitentti-yksinyrittajalle/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yksinyrittäjänä toimiminen on sekä palkitsevaa että haastavaa. Kun kaikki vastuu on omilla harteilla, tehokas ajankäyttö ja oikeiden tehtävien priorisointi ovat keskeisiä menestyksen edellytyksiä. Usein yrittäjät huomaavat, että päivästä loppuvat tunnit kesken, kun rutiinitehtävät ja hallinnolliset työt vievät liikaa aikaa. Tässä tilanteessa virtuaaliassistentti voi olla arvokas voimavara, joka auttaa keskittymään liiketoiminnan kasvattamiseen ja asiakkaiden palvelemiseen. Mikä on virtuaaliassistentti, etäassistentti tai etäsihteeri? Virtuaaliassistentti on ammattilainen, joka auttaa yrittäjiä ensisijaisesti etänä. He voivat auttaa useissa eri tehtävissä, kuten asiakaspalvelussa, markkinoinnissa, taloushallinnossa ja muissa hallinnollisissa töissä. Virtuaaliassistentti ei täten vaadi fyysistä tilaa yrityksen toimistossa, ja työt tehdään täysin etäyhteyksien avulla. Tämä mahdollistaa kustannustehokkaan palvelun, sillä maksat vain tehdyistä töistä ilman, että sinun tarvitsee huolehtia palkkakuluista, työntekijän etuuksista tai työvälineistä. Mitä tehtäviä virtuaaliassistentti voi hoitaa yksinyrittäjälle? Yksinyrittäjällä on monia tehtäviä, jotka voivat helposti kasvaa loputtomiksi to-do -listoiksi, jos niitä ei osaa delegoida. Virtuaaliassistentti voi auttaa erityisesti seuraavissa: Asiakaspalvelu – Vastaaminen asiakkaiden sähköposteihin, hoitaminen verkkosivuston chattia ja puhelinpalvelu voivat olla aikaa vievää, mutta tärkeää työtä esimerkiksi myynnin kannalta. Virtuaaliassistentti voi hoitaa nämä päivittäiset tehtävät ammattimaisesti ja vapauttaa sinut keskittymään ydintoimintaasi. Markkinointi – Markkinoinnin jatkuva päivittäminen, kuten somekanavien hallinta ja verkkosivuston ylläpito, voivat olla aikaa vieviä, mutta välttämättömiä toimia yrityksen näkyvyyden takaamiseksi. Virtuaaliassistentti voi ylläpitää aktiivista sosiaalisen median läsnäoloa, päivittää blogitekstejä, lähettää uutiskirjeitä ja auttaa tapahtumien järjestämisessä. Taloushallinto – Myynti- ja ostoreskontra, laskutus, maksujen seuranta ja palkanlaskenta ovat kriittisiä tehtäviä, jotka vaativat tarkkuutta. Näitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä itse, vaan virtuaaliassistentti voi hoitaa rutiinit ja vapauttaa sinut keskittymään muihin tärkeisiin asioihin. Hallinnolliset tehtävät – Kalenterinhallinta, sähköpostin käsittely... --- ### Työntekijän palkkaaminen > Työntekijän palkkaaminen on yksi tärkeimpiä asioita, joissa yrittäjän tulee onnistua. Mitä ottaa huomioon? Se selviää tässä blogissa. - Published: 2024-09-29 - Modified: 2024-09-30 - URL: https://www.etaassari.fi/tyontekijan-palkkaaminen/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Työntekijän palkkaaminen yksi isoimmista asioista, joita yritys voi tehdä. Kylmä fakta on, että asiat tapahtuvat ihmisten kautta - ero hyvällä ja huonolla työntekijälle on helposti valovuosi. Työntekijän palkkaamisessa pitää olla tarkkana. Sitä ei kannata tehdä hetken mielijohteesta tai pelkästään fiilispohjalta. Mutta työntekijän palkkaus on aina hieno juttu! Enemmän työpaikkoja ja töissä käyviä ihmisiä Suomi ja me suomalaiset tarvitsemme. Pidä työntekijöistäsi huolta Työntekijän palkkaaminen on pääsääntöisesti kallista puuhaa. Ensinnäkin työntekijän rekrytointiprosessi, jos se siis hoidetaan huolella, on varsin kallista. Toisekseen uusi työntekijä harvoin maksaa itsensä heti takaisin. Etenkin, kun otetaan huomioon otetaan, että yrityksen muun henkilöstön pitää perehdyttää uutta tekijää taloon, niin aikaa ja rahaa palaa. Ja se on täysin luonnollista ja ymmärrettävää. Mutta pidä kuitenkin huoli, ettei henkilökuntasi vaihdu koko ajan. Jos se vaihtuu koko ajan, ei yrityksesi työnantajuus ole terveellä pohjalla. Totta kai vaihtuvuutta on aina ja se vaihtuvuus on myös hyvästä, mutta jos työntekijöiden vaihtuvuus on krooninen ongelma, niin silloin on syytä katsoa peiliin ja lähteä selvittämään, että mistä tämä johtuu. Esimerkiksi opiskeluaikoina tein töitä yhden päivän eräässä firmassa, joka antoi työstä täysin epärealistisen kuvan - kyseessä ei ollut puhelinmyyntifirma. Tässähän ongelmana oli puhtaasti se, että rekryprosessi oli heillä todella huono, kun työstä ei saanut millään tasolla oikeaa kuvaa, esimerkiksi työpäivän pituudesta annettiin n. 50 prosenttia väärä kuva. Vanhan hyvän työntekijän pitäminen talossa on aina halvempaa kuin uuden tekijän hankkiminen. Se kannattaa ja pitää muistaa. Henkilöstöhallinto ei ole sivujuonne yrityksen tarinassa vaan aidosti firmaan eteenpäin vievä voima. Sen takia hr-asioista kannattaa pitää huoli ja jos osaamista ei talon... --- ### Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen > Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on hieno juttu! Mutta miten varmistaa, että kassa kuivu kokoon, kun työntekijä saapuu taloon? - Published: 2024-09-27 - Modified: 2024-09-30 - URL: https://www.etaassari.fi/ensimmaisen-tyontekijan-palkkaaminen/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on jännää. Mutta ilman työntekijöiden palkkaamista yritys ei pysty kasvamaan loputtomiin. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että yksinyrittäjyydessä on enemmän riskiä kuin siinä, että yritykseen palkataan henkilöstöä - joko ulkoistettuna tai sitten nimenomaan palkattuna työsuhteeseen. Ja miksikö näin? Mitä tapahtuu, kun yksinyrittäjä sairastuu - kuka tekee silloin yksinyrittäjän työt? Aivan. Ei kukaan. Mitä jos sairausloma on pitkä? Kela maksaa jotain, mutta loput tulevat sitten vakuutuksesta, jos sellainen on muistettu tai kehdattu ottaa. Tilanne on se, että yksinyrittäjän elämä pitää olla tasaisen varmaa, jotta yksinyrittäjyys kannattaa. Tai sitten taustalla pitää olla jo muita tulonlähteitä. Mutta mitä jos yksinyrittäjällä pyyhkii todella hyvin ja tilauksia tulee ovista ja ikkunoista. Pystyykö yksinyrittäjä kieltäytymään töistä, jotka nostaisivat liikevaihdon esimerkiksi 5 000 eurosta 10 000 euroon? Harva pystyy ja tässä on kaiken pahan alku ja juuri, jos tarkoituksena ei ole kasvattaa yritystä. Valitettavan monta tapausta olen nähnyt vierestä, kun töitä on paiskittu hyvien kuukausimyyntien säihke silmässä ja lopulta ollaan vuosi toipilaana, kun jaksaminen loppuu tyystin. Ja tätä suosittelen välttämään viimeiseen asti. Työntekijän palkkaaminen on mahtava juttu! Suomi tarvitsee kasvavia yrityksiä. Jokainen kasvava yritys on enemmänkin siunaus Suomelle - varsinkin, jos yrityksellä on kv-potentiaalia eli olisi mahdollista tehdä vientiä ulkomaille. Joka tapauksessa kasvavia yrityksiä tarvitaan Suomeen ja paljon. Ensimmäisen työntekijän palkkaamisessa on syytä kuitenkin olla tarkkana. Ensimmäistä työntekijää ei kannata palkata hetken mielijohteesta tai heiveröisin perustein. Myös lakisääteiset asiat tulee olla tarkasti tiedossa sopimuksia myöten. Tässä ei kannata itse alkaa värkkämään, vaan suosittelen äärimmäisen lämpimästi hakemaan apua hr-toimistoilta (esim. Human Side), jotka tietävät täsmälleen kaiken... --- ### Sihteeripalvelut etänä > Sihteeripalvelut etänä - kannattaako sellainen? Käydään tässä blogitekstissä läpi, kuin sihteeri voi auttaa yrittäjää menestymään. - Published: 2024-09-27 - Modified: 2024-09-27 - URL: https://www.etaassari.fi/sihteeripalvelut-etana/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Sihteeripalvelu etänä on tätä päivää, sillä enää harvoin on toimistoissa sellaisia työtehtäviä, jotka nykypäivän järjestelmillä ja työkaluilla vaativat fyysistä läsnäoloa. Ja hyvä niin! Kuten ennenkin, sihteerin työt luovat lisää aikaa niihin töihin, jotka luovat eniten lisäarvoa. Oli kyseessä sitten myyntityöt (myyntisihteeri), kirjanpidon avustavat tehtävät (taloussihteeri) tai vaikkapa johdon auttaminen (johdon assistentti), niin kyseessä on käytännössä aina ajan säästäminen ja siihen liittyvä optimointi - miten olemassa olevilla resursseilla saadaan kaikki teho irti. Sihteerin tärkein tehtävä onkin pitää homma kasassa sekä mahdollistaa töillään se, että esimerkiksi yrittäjä voi keskittyä yritykselle eniten merkitystä tuoviin työtehtäviin. Voidaan varmasti olla samaa mieltä, ettei esimerkiksi bulkkitarjousten luonti, tietojen vieminen järjestelmästä toiseen tai kuittien selvittäminen kirjanpitäjälle ole välttämättä yrittäjän ajankäytön kannalta olennaisinta. Nuokin tehtävät kyllä pitää tehdä, mutta kysymys kuuluukin, että kenen tehtäviä niiden tulisi olla? Parempaa ajankäyttöä sihteerin avulla Harvoin on niitä tilanteita, että yrittäjän pitäisi osata tai edes missään tilanteessa tehdä kaikki asiat itse. Se ei vie yritystä eteenpäin. Jos niitä työntekijöitä, jotka ovat työssä parhaimpia, niin mitä heissä on yhteläistä? He osaavat käyttää aikansa oikein. Huippumyyjä osaa sanoa huonoin keisseihin, että "kiitos, me emme pysty valitettavasti palvelemaan teitä. " Ja taas säästyi aikaa parempiin keisseihin. Parhaimmat yrittäjät tietävät, että missä he ovat parhaimpia ja mitä yritys oikeasti tarvitsee. Jos yritys tarvitsee uuden investoinnin, siihen pitää tehdä töitä ja käyttää aikaa. Silloin tietojen siirto järjestelmästä toiseen ei ole sitä mitä ko. yrittäjän tulisi tehdä. Delegointi auttaa yrittäjää pysymään freesinä niin fyysisesti kuin myös henkisesti. Meillä kaikilla on vain se 8 tuntia aikaa päivässä tehdä töitä,... --- ### Assistentti palveluna yritykselle - mutta miksi? > Kannattaako assistenttia hankkia palveluna ja mitä sellainen vaatii - ja miksi? Käydään asiaa tässä blogissa hieman läpi. - Published: 2024-09-27 - Modified: 2024-09-27 - URL: https://www.etaassari.fi/assistentti-palveluna-yritykselle-mutta-miksi/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Assistenttipalvelut ovat kovasti yleistymässä Suomessa - ja hyvä niin! Tämä siitä syystä, että yrittäjät ovat ymmärtäneet, ettei kaikkea tarvitse tehdä itse ja on aivan oikein optimoida oman työn kuormaa niin, että yrittäjä tai johto hoitavat ne asiat, jotka on heidän täysin pakko hoitaa itse ja muut asiat delegoidaan. Monesti delegoinnin haasteena on, ettei yrityksen sisällä ole henkilöitä, joille lisätöitä voisi pöydälle laittaa. Tällöin kysymykseen tulee se, että voiko tietyt työt ulkoistaa. Ja voihan ne! Virtuaaliassistentti, etäassistentti, etäsihteeri. . Rakkaalla lapsella on todellakin monta nimeä: etäassari, virtuaaliassistentti, etäassistentti, etäsihteeri jne. Nykyään useat toimistotyöt eivät vaadi fyysistä läsnäoloa, jolloin työt voidaan hoitaa mistäpäin maailmaa tahansa ja lähes mihin kellonaikaan vaan. Tällaiset assistenttipalvelut ovat äärimmäisen hyviä, kun yrityksellä ei ole halua hankkia in-house-assistenttia johtuen esimerkiksi siitä, ettei töitä ole assistentti heti tarpeeksi, jotta palkkaaminen olisi järkevää. Tällaisissa tilanteissa assistentin hankkiminen palveluna on varmastikin oikein hyvä päätös. Kun virtuaaliassistentin hankkii, on hyvä pitää huoli, että sopimus on omaan tilanteeseen tarpeeksi joustava, koska silloin päästään nauttimaan ulkoisen assistentin tuomista hyödyistä. Myös assistentin tuoma monipuolisuus on hyvä tarkistaa, jotta assistentin pöydälle voidaan tuoda monipuolisesti erilaisia tehtäviä, jolloin taas saadun hyödyn määrä kasvaa. Mistä lähteä virtuaaliassistentin kanssa liikkeelle? Kaikki lähtee liikkeelle omasta tarpeestasi - mitkä asiat pitäisi delegoida assistentille. Kysymys kuuluukin: Mitkä tehtävät pitäisi / on pakko hoitaa, mutta sinulla ei riitä siihen aikaa, hermoja tai halua, ja samalla kyseinen työ ei vaadi yrityksesi substanssiosaamista? Tällaisia töitä yleensä ovat erilaiset päivitystyöt sisältöihin (esitteet, materiaalit, somepäivitykset, verkkosivut), taloushallinnon tietojen kerääminen, tiedon siirto järjestelmästä toiseen, asioiden sopiminen erilaisten sidosryhmien... --- ### Miten kasvattaa pientä yritystä isommaksi? > Miten pientä yritystä voi kasvattaa isommaksi? Mitä se vaatii? Käydään läpi viisi aihetta näiden kysymysten ympäriltä. - Published: 2024-09-21 - Modified: 2024-09-21 - URL: https://www.etaassari.fi/miten-kasvattaa-pienta-yritysta-isommaksi/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Työllistävät ja kasvavat yritykset ovat Suomen kaltaisessa maassa koko hyvinvoinnin selkäranka. Tästä syystä onkin mahtavaa, että yrittäjällä on halua kasvattaa yritystään entistäkin paremmaksi, enemmän ihmisiä työllistäväksi ja toki myös - entistäkin kannattavaksi. Jotta yritys voi kasvaa, on muutamia asioita, jotka pitää ottaa huomioon. Käydään niitä tässä läpi. Miksi haluat, että yrityksesi kasvaa? Tämä on aika hyvä kysymys kysyä, kun yrityksen kasvattamista miettii. Mitkä ovat ne henkilökohtaiset ajurit, joiden takia yritystä lähdetään kasvattamaan? Tähän kysymykseen ei ole oikeaa vastausta, vaan pointtina on, että yrittäjä tuntee itsensä, jotta kasvun kiperissä hetkissäkin ajatus säilyy kirkkaana. Yrityksen kasvattaminen ei todellakaan ole aina helppoa, koska vähänkin suuremmat kasvuponnistelut vaativat usein taustalleen myös riskinottokykyä, jonka takia vatsan pitää kestää muutamia myös normaaliakin suurempia määriä vatsahappoja. Jotta pysyt tiukkoinakin hetkinä päätöksesi takana, muista, miksi lähdit yritystäsi kasvattamaan. Minkä ongelman yrityksesi ratkaisee? Vaikka tämä tuntuukin monesti tyhmältä kysymykseltä, tahtoo se monesti kiireessä unohtua. Yrityksen ydintehtävä on ratkoa ongelmia. Jollakin firmalla voi olla vain yksi ongelma, jota se ratkoo - toisella firmalla ongelmia voi olla useampiakin. Mutta joka tapauksessa yrittäjän tulee ymmärtää, että mitä ongelmaa he ovat ratkomassa ja miten ongelma ratkotaan. Jotta yritys voi kasvaa kannattavasti, ei yleensä rönsyily ole vastaus siihen, että mistä kasvua saadaan. Yleensä tiukka fokus on kannattavan kasvun taustalla. Ja tätä suosittelen itse kullekin. Kun ymmärrät vielä syvällisemminkin, että mitä ongelmaa olet ratkomassa ja miten ongelma ratkotaan, on syytä myös miettiä, että onhan kasvulle myös tilaa markkinoilla? Lähtökohtaisesti on, mutta jos ravintola ei saa 50 tuolipaikkaa täyteen, on luultavastikin melko mahdotonta saada 100 istujaa... --- ### Mistä asiakkaita uudelle yritykselle? > Yleinen kysymys: mistä asiakkaita uudelle yritykselle? Tässä blogissa käydään läpi hyväksi havaittuja konsteja. - Published: 2024-07-22 - Modified: 2024-08-13 - URL: https://www.etaassari.fi/mista-asiakkaita-uudelle-yritykselle/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Kun uusi yritys aloittaa toimintansa, on todella tärkeää saada asiakkaita, jotta ruoka-aikana alahuulen päälle saadaan muutakin kuin ylähuuli. On selvää, että myyntityö on rankkaa eikä kaikista siihen ole. Jokaiselle yrittäjälle on kuitenkin mielestäni hyväksi, että jotain myyntikokemusta olisi, jotta yrittäjällä on edes jonkinlainen käsitys siitä, että mitä ja miten omaa ratkaisua myydään. Samalla arvostus myyjän tekemää työtä kohtaan kasvaa. Lähdetään katsomaan asiaa B2B-myynnin ja B2C-myynnin näkökulmista. Asiakkaita B2B-yritykselle B2B-myynnissä uusmyynti on sikäli "helppoa" ja jopa nopeaakin, sillä myyjä voi ottaa tilanteessa kuin tilanteessa luurinsa kauniiseen käteensä ja soittaa potentiaaliselle asiakkaalleen. Nopeaa, halpaa ja parhaimmillaan äärimmäisen hyvin toimivaa. Mutta mitä kylmäsoittelu vaatii? tiedosta minkä ongelman olet ratkaisemassa ja miten, ymmärrä kuka ratkaisustasi hyötyy eniten ja miksi, tunne markkina ja miksi ratkaisusi on parempi kuin muut ratkaisut, vaikka sinä olet aktiivinen osapuoli, muista kuunnella, mitä asiakkaallasi on sanottavaa, ehdota rohkeasti, mutta matalalla kynnyksellä, palaveria etänä tai F2F - puhelimessa ei tarvitse koko ratkaisua myydä. Sama pätee toki myös sähköpostikontaktointiinkin. Puhelin on näistä kahdesta sikäli parempi kahdesta syystä: 1. saat heti vastauksen, että onko aihe kiinnostava vai ei ja 2. kuulet heti asiakkaasi reaktion sekä kommentit myymästäsi ratkaisusta. Varsinkin aluksi on kultaakin arvokkaampaa kuulla palautetta suoraan asiakkailta, että miksi ratkaisusi EI ole kiinnostava. Sähköpostikontaktoinnissa et välttämättä kuule perusteluja koskaan, jonka johdosta käytät aikaasi hukkaan. Mitä muuta voit B2B-myynnissä tehdä? Listahan on loputon, mutta henkilökohtainen työ somessa, esim. LinkedInissä, on erittäin suositeltavaa. LinkedInissä voit henkilökohtaisella tililläsi kasvattaa verkostoasi lähes rajattomasti (ota verkostoosi ensisijaisesti niitä ihmisiä, jotka voisivat olla asiakkaitasi), tehdä arvoa ja näkemyksiä tuovia... --- ### Uuden yrityksen markkinointi - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/uuden-yrityksen-markkinointi/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Uuden yrityksen kanssa markkinointi on äärimmäisen tärkeää, koska uutta yritystä eivät potentiaaliset asiakkaat voi vielä tuntea. Jos uuden yrityksen johtoa pitää jotenkin motivoida markkinoinnin osalta, niin ajatellaanpa asiaa näin: ostaisitko linjasaneerauksen yritykseltä, jonka tunnet ja tiedä hyväksi vai ostaisitko sen tuntemattomalta yritykseltä? Tutulta tietenkin, koska se tuttuus luo turvaa päätöksentekoon. Uuden yrityksen myynti- ja markkinointijohdon tehtävänä on tehdä yrityksensä tunnetuksi kohderyhmänsä keskuudessa. Kaikkien suomalaisten ei tarvitse yritystä tuntea ja tietää, mutta kohderyhmän tulee yritys tuntea. Mitä nopeammin tähän kyetään, sitä nopeammin kauppa käy puhtaasti markkinoinnin kautta. Miten markkinoida pienellä budjetilla? Jos yrityksesi markkinointibudjetti on pieni, se ei ole lähtökohtaisesti ongelma. Kun budjetti on pieni tarkoittaa se kahta asiaa: 1. enemmän manuaalista työtä ja 2. markkinointiviestinnän tuottamat tulokset nousevat esiin hitaammin. Kuten yksi tuttu sanoi "jos sinulla on kiire, se maksaa" - mielestäni tämä on äärimmäisen hyvin sanottu. Isolla budjetilla asiat tapahtuvat nopeammin ja pienellä budjetilla hitaammin. Yleinen ohjenuora on, että markkinoi siellä missä asiakkaasikin ovat. Suomalaiset yrityspäättäjät ja kuluttajat ovat käytännössä samaa porukkaa: he ovat ympäri somea ja internettiä. Myös massamediat ovat suuressa käytössä mutta pienellä budjetilla niissä on vaikea toimia tehokkaasti. Aloita siis siitä, että sinulla on toimiva ja uskottava verkkosivusto. Tämä on kaiken a ja o. Ilman sitä et voi tehdä tehokasta markkinointia. Verkkosivustoja voi tehdä itse, mutta on varsin selvää, että itsetehdyt tai halvalla ostetut verkkosivustot ovat yleensä enemmän tai vähemmän mopoja moottoriteillä, mutta silläkin pääsee alkuun. Yleisesti ottaen laadukkaasti tehdyn verkkosivuston hinta on 3000 euron yläpuolella - riippuu sivuston ja yhteistyön laajuudesta. Toinen asia on somekanavat.... --- ### Starttirahan hakeminen > Starttirahan hakeminen on todella kannattavaa, kun olet alkamassa täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Katso tarkemmat tiedot! - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/starttirahan-hakeminen/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Starttirahan hakeminen on monesti yrityksen perustamisen tukipilari, sillä se varmistaa sen, että yrittäjyyttä pääsee tosissaan testaamaan tuetusti jopa 12 kuukauden ajan. Starttirahaa uudelle yrittäjälle Starttirahaa pitää lähteä hakemaan ennen yrityksen perustamista tai y-tunnuksen saamista. Starttiraha myönnetään kerralla 6 kuukaudeksi ja sitä voi hakea lisää toiset 6 kuukautta. Pitää kuitenkin muistaa, että Starttirahalla tuetaan niitä uusia yrittäjiä, jotka tarvitsevat tukea yrittäjyyden alkutaipaleelle. Jos yritykselläsi menee jo ensimmäisen kuuden kuukauden jälkeen hyvin, niin välttämättä et enää toista 6 kuukautta rahaa saa. Starttirahan määrä Starttirahan määrä 37,21 euroa per päivä eli n. 740 euroa kuukaudessa. Määrä ei ole paljon mutta sen avulla saa hieman enemmän turvaa ja aikaa yrityksen käynnistämiseen. Starttirahaa ei tarvitse maksaa takaisin, mutta on kuitenkin hyvä muistaa, että starttirahan aikana on syytä kaivaa ja kääntää kaikki kivet ja kannot, jotta yritystoiminta on viimeistään 12 kuukauden kohdalla siinä kunnossa, että voit maksaa itsellesi oikeaa, kunnollista palkkaa. Starttiraha hakemus Ennen starttirahahakemusta on hyvä selvittää, että olethan starttirahalle kelpoinen. Starttirahan myöntää kuntasi TE-toimisto tai kuntasi työllisuuspalvelu. Starttirahaa voi saada, jos: jos olet työtön työnhakija, siirryt kokoaikaiseksi yrittäjäksi, olet sivutoiminen yrittäjä mutta nyt haluat päätoimiseksi yrittäjäksi, asut Suomessa ja perustat yrityksen Suomeen Starttirahan myöntämisessä arvioidaan mm. oletko valmis yrittäjyyteen, voiko yritystoimintasi olla päätoimista, toiminnan kannattavuutta ja ylipäätään sitä, että tarvitsetko tukea. Starttirahan maksatus Starttirahan maksatus tapahtuu kuukausittain, jolloin yrittäjä itse hakee Starttirahan TE-palveluiden henkilöasiakkaiden Oma asiointi -palvelun kautta. KEHA-keskus makselee starttirahaa kaksi kertaa kuukaudessa ja on tärkeää, että maksatushakemus tehdään viimeistään kahden kuukauden kuluessa maksatusjakson päättymisestä. --- ### Yrityksen perustaminen > Yrityksen perustaminen on jännää puuhaa. Katso lista, mitä sinun pitää ottaa huomioon, kun perustat yrityksen. - Published: 2024-07-07 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/yrityksen-perustaminen/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yrityksen perustaminen on jännää puuhaa, erityisesti ensimmäisen yrityksen kanssa. Ensimmäinen yritys on monesti kuin esikoinen, eli monesti alkuun tunteet, fiilikset sekä innostus vievät. Jotta yritystaival olisi mahdollisimman sujuvaa - ei helppoa, vaan sujuvaa - on tärkeää, että perusasiat ovat alusta asti kondiksessa. Lyhyt ja yksinkertaistettu tiivistelmä yrityksen perustamisesta: Minkä ongelman ratkaisette asiakkaillenne ja miten Yritysmuodon valinta Rahoitus Yrityksen rekisteröinti ja osakassopimukset Kirjanpito Luvat, vakuutukset Tilat, laitteet ja henkilöstö Markkinointi ja myynti Johtaminen Minkä ongelman ratkaisette ja miten Koko yrityksen liiketoiminta kiteytyy siihen, että maailmassa on jokin ongelma, jonka yritys poistaa tai ratkaisee. Yksinkertainen konsepti. Se, että maailmassa on ongelmia ja niitä ratkotaan, niin se ei vielä yksin riitä menestykseen. Potentiaalisten asiakkaiden pitää kokea ongelma sen verran isoksi, että siitä ollaan valmiita myös maksamaan. Tämä on yksi isoimmista haasteista, joita uudet yritykset kohtaavat, etenkin silloin, kun yrityksen ratkaisu on uusi tai asiakkaille tuntematon. On kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että heti alusta asti yrityksen perustajilla on selkeä käsitys siitä, että mikä on se ongelma, jota lähdetään ratkomaan. On toki hyvä tietää myös perusajatus siitä, että miten ongelma ratkaistaan, mutta tämä saattaa matkan aikana vaihtua - sekin on täysin normaalia. Liiketoimintasuunnitelma, joka tässä vähän niin kuin ohimennen käydäänkin pintapuolisesti läpi, on varsin hyvä työkalu siihen, että asioita on oikeasti mietitty ennen yritystoiminnan aloittamista. Vaikka intoa olisi mielin määrin, kannattaa ajatustyötä tehdä ihan rauhassa ja siihen liiketoimintasuunnitelma (LTS) on oikein mainio työkalu - siitä on myös hyötyä rahoitusneuvotteluissa. Yritysmuodon valinta - Oy vai Tmi Tässä tekstissä keskitytään kahteen yritysmuotoon: osakeyhtiöön (oy) ja toiminimeen (tmi). Yritysmuodon... --- ### Menestyvä yritysidea > Menestyvä yritysidea - miten sellainen luodaan? Lue myös, mikä on yritysidean arvo. - Published: 2024-05-26 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/menestyva-yritysidea/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Käydään tämä asia heti kättelyssä läpi. Kukaan ei voi varmaksi kertoa sinulle sitä, onko jokin yritysidea menestyvä vai ei. Maailmassa on tuhansia ja tuhansia yrityksiä ja yrittäjiä, joiden ideaan kukaan ei alkuun uskonut. Myös Suomessa on vastaavia keissejä. Esimerkiksi vain harva autoalan ammattilainen uskoi Autolle. comin bisnesideaan. Toki löytyy paljonkin erilaisia tapoja, joiden avulla voit selvittää bisnesideasi menestyspotentiaalia - muista laittaa painoa sanalle "potentiaali". Mikä arvo on yritysidealla? Lähtökohtaisesti: yritysideasi arvo on nolla. Se ei tee ideaasi yhtään huonommaksi vaikka näin asia onkin. Maailmassa on miljoonittain erilaisia ideoita, ja monesti on vieläpä niin, että ideasi on jo keksitty, kukaan ei vain ole vielä vienyt sitä konkretiaan. Toinen mahdollisuus on se, että alkuperäinen idea on jo ajat sitten viety konkretiaan ja testattu, mutta testitulokset ovat olleet huonoja, jolloin idea on haudattu vähän äänin. Usein vain käy niin, että jokin idea on syntynyt hieman liian aikaisin, jolloin kyseiselle idealle ei löytynyt markkinaa. Jotta yritysidealle kasvaa jokin arvo, täytyy sen takana olla jo hieman konkretiaa. Konkretia voi olla esimerkiksi tietty prosessi, ennakkotilaukset tai jokin tuotesuojaus. Mutta jos rahaa lähdetään hakemaan alkuvaiheen yritykselle, on sijoittajille tyypillisesti tärkeämpää se, että ketkä yritysideaa ovat tekemässä kuin itse idea. Se kertoo jo paljon siitä, että itse idealle ei anneta hirveästi arvoa alussa vaan sijoitus tehdään siihen tiimiin, joka yritysideaa vie eteenpäin. Yritysidean markkina Monesti voisi ajatella, että olisi mahtavaa, jos kilpailua ei ole idealle vielä olemassa. Mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos ei ole kilpailua, ei ole myöskään jo olemassa olevaa markkinaa, jossa olisi siis... --- ### Yrittäjän työuupumus > Yrittäjän työuupumus on todella yleinen ongelma, valitettavasti. Työuupumuksen kierre pitää katkaista välittömästi. Lue lisää! - Published: 2024-05-25 - Modified: 2024-05-25 - URL: https://www.etaassari.fi/yrittajan-tyouupumus/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yrittäjän työuupumus on kasvava ja vakava ongelma, joka vaikuttaa merkittävästi sekä yrittäjien henkilökohtaiseen hyvinvointiin että yritysten toimintaan. Vaikka työuupumusta voidaan aluksi pitää lievänä ongelmana, hoitamattomana se voi johtaa vakavaan burnoutiin eli loppuunpalamiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme, mitä työuupumus tarkoittaa yrittäjän näkökulmasta, mitkä ovat sen syyt, oireet ja seuraukset, sekä miten sitä voidaan ehkäistä ja hoitaa. Huom. ! Jos koet työuupumusta, burnoutia tai loppuunpalamista, muista hakea apua – älä jää yksin! Muista myös, että vaikka työterveyshuolto ei ole yrittäjälle pakollinen, on se silti erittäin suositeltava. Tiivistelmä: Työuupumus on pitkäaikaisen stressin aiheuttama uupumustila, joka heikentää työkykyä ja elämänlaatua. Yrittäjät ovat alttiita työuupumukselle pitkien työpäivien, taloudellisten paineiden, vastuun ja moninaisten roolien vuoksi. Oireita ovat jatkuva väsymys, univaikeudet, keskittymisvaikeudet ja ärtyneisyys. Ehkäisykeinoja ovat hyvä ajanhallinta, työn delegointi, terveelliset elämäntavat ja rentoutuminen. Hoitoon kuuluu lepo, ammatillinen tuki ja elämäntapamuutokset. Varhainen tunnistaminen ja toimenpiteet ovat avainasemassa työuupumuksen hallinnassa. Mitä on työuupumus? Työuupumus on pitkäkestoisen stressin seuraus, jossa fyysinen ja psyykkinen uupumus heikentävät työkykyä ja elämänlaatua. Työuupumus kehittyy usein hitaasti ja voi jäädä huomaamatta, kunnes se on jo vakavassa vaiheessa. Se on yleistä erityisesti yrittäjien keskuudessa, sillä heidän työkuormansa ja vastuualueensa ovat usein erittäin laajoja. Yrittäjän työuupumuksen syyt Yrittäjät ovat erityisen alttiita työuupumukselle monista syistä. Pitkät työpäivät ilman riittävää lepoa voivat kuluttaa fyysisesti ja henkisesti. Taloudellinen paine yrityksen taloudellisen tilanteen ylläpitämisestä ja kasvattamisesta on jatkuva stressin lähde. Yrittäjät kantavat usein yksin vastuun yrityksen menestyksestä, mikä lisää henkistä kuormitusta. Usein yrittäjät toimivat monissa eri rooleissa, kuten johtajana, myyjänä ja talousvastaavana, mikä voi johtaa ylikuormitukseen. Lisäksi yrittäjyyden epävarmuus ja riskit... --- ### Yrittäjän loppuunpalaminen ja burnout > Yrittäjän loppuunpalaminen ja burnout ovat vakavia asioita, joille on syytä tehdä nopeasti toimenpiteitä. Lue lisää! - Published: 2024-05-25 - Modified: 2024-08-13 - URL: https://www.etaassari.fi/yrittajan-loppuunpalaminen-ja-burnout/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yrittäjänä toimiminen on monelle unelmien täyttymys, mutta se tuo mukanaan myös paljon haasteita ja riskejä. Yksi merkittävimmistä riskeistä on loppuunpalaminen eli burnout, joka voi vaikuttaa haitallisesti sekä yrittäjän terveyteen että koko yrityksen toimintaan. Tässä artikkelissa käsittelemme, mitä yrittäjän burnout on, mitkä ovat sen syyt, oireet ja seuraukset sekä kuinka sitä voidaan ehkäistä ja hoitaa. Mikä on burnout eli loppuunpalaminen? Burnout eli loppuunpalaminen on tila, jossa pitkäaikainen stressi ja kuormitus johtavat fyysiseen ja henkiseen uupumukseen. Burnout kehittyy usein huomaamatta, ja sen oireet voivat vaihdella lievästä väsymyksestä vakavaan uupumukseen, joka estää työnteon kokonaan. Burnout ei ole vain työperäinen ilmiö, vaan siihen vaikuttavat myös henkilökohtaiset tekijät ja elämäntilanne. Yrittäjän burnoutin syyt Yrittäjät ovat erityisen alttiita burnoutille monista syistä. Seuraavat tekijät ovat yleisimpiä burnoutin aiheuttajia yrittäjille: Pitkät työpäivät ja vähäiset vapaat: Yrittäjät tekevät usein pitkiä päiviä ja työskentelevät myös viikonloppuisin ja lomilla. Tämä johtaa siihen, että palautumisaika jää vähäiseksi. Taloudellinen paine: Yrittäjän on huolehdittava yrityksen taloudesta, mikä voi aiheuttaa jatkuvaa stressiä ja huolta tulevaisuudesta. Vastuu ja yksinäisyys: Yrittäjät kantavat usein yksin vastuun yrityksen menestyksestä, mikä voi olla henkisesti raskasta. Lisäksi yrittäjät voivat kokea yksinäisyyttä, koska heillä ei ole samalla tavalla kollegoja kuin työntekijöillä. Moninaiset roolit: Yrittäjät joutuvat usein toimimaan monessa eri roolissa, kuten johtajana, markkinoijana, myyjänä ja talousvastaavana. Tämä voi johtaa kuormittavuuteen ja ajanpuutteeseen. Epävarmuus ja riskit: Yrittäjyys on luonteeltaan epävarmaa, ja yrittäjät kohtaavat jatkuvasti riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka voivat aiheuttaa stressiä. Burnoutin oireet Burnoutin oireet voidaan jakaa fyysisiin, henkisiin ja käyttäytymiseen liittyviin oireisiin. On tärkeää tunnistaa nämä oireet varhaisessa vaiheessa, jotta voidaan ryhtyä... --- ### Yrittäjän työterveyshuolto: Miksi ja miten huolehtia hyvinvoinnistasi > Yrittäjän työterveyshuolto ei ole pakollinen mutta äärimmäisen suositeltava asia jokaiselle yrittäjälle. Lue syyt! - Published: 2024-05-25 - Modified: 2024-05-25 - URL: https://www.etaassari.fi/yrittajan-tyoterveyshuolto/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Kuten tiedämme, niin yrittäjänä toimiminen vaatii usein pitkiä päiviä, vähäisiä vapaapäiviä ja jatkuvaa sitoutumista. Tämä voi johtaa terveydellisiin ongelmiin, ellei hyvinvoinnista huolehdita systemaattisesti. Työterveyshuolto tarjoaa yrittäjille työkaluja ja tukea, jotka auttavat ehkäisemään terveysriskejä ja parantamaan hyvinvointia. Tässä artikkelissa käsitellään, miksi työterveyshuolto on tärkeää yrittäjille ja miten sitä voi hyödyntää tehokkaasti. Miksi työterveyshuolto on tärkeää yrittäjälle? 1. Ennaltaehkäisy on parempi kuin hoito Yrittäjien on helppo unohtaa oma terveys kiireisen liiketoiminnan keskellä. Pitkät työpäivät ja stressi voivat johtaa vakaviin terveysongelmiin, kuten ylipainoon, korkeaan verenpaineeseen ja mielenterveysongelmiin. Työterveyshuolto tarjoaa ennaltaehkäiseviä palveluita, jotka auttavat tunnistamaan ja vähentämään näitä riskejä ennen kuin ne muuttuvat ongelmiksi. 2. Parantaa työkykyä ja jaksamista Hyvinvoiva yrittäjä on tuottavampi ja jaksaa paremmin arjen haasteet. Työterveyshuolto auttaa parantamaan fyysistä ja henkistä hyvinvointia, mikä näkyy parempana työkykynä ja jaksamisena. Tämä on erityisen tärkeää, koska yrittäjä kantaa usein kokonaisvastuun yrityksen toiminnasta ja henkilöstöstä. Lue täältä lisää, jos yrittäjänä koet burnoutin tai loppuunpalamisen tuntemuksia. 3. Tukee liiketoiminnan jatkuvuutta Vakavat terveysongelmat voivat pahimmillaan keskeyttää yrittäjän työkyvyn ja vaarantaa yritystoiminnan jatkuvuuden. Säännölliset terveystarkastukset ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet työterveyshuollossa auttavat varmistamaan, että yrittäjä pysyy terveenä ja kykenee johtamaan yritystään pitkällä aikavälillä. Työterveyshuollon sisältö ja palvelut Työterveyshuollon sisältö määräytyy yrittäjän tarpeiden mukaan. Ennen yhteydenottoa työterveyshuoltoon on hyvä arvioida omat työolosuhteet ja terveydentila. Tämän jälkeen työterveyshuollon ammattilaisten kanssa voidaan suunnitella yrittäjälle sopiva työterveyshuolto. Työterveyshuollon palvelut voidaan jakaa kolmeen pääalueeseen: 1. Ennaltaehkäisevä työterveyshuolto Työpaikkaselvitykset: Arvioidaan työolosuhteiden terveysriskit ja ehdotetaan parannuksia. Terveystarkastukset: Säännölliset tarkastukset, joilla seurataan yrittäjän terveyttä ja hyvinvointia. Neuvonta ja ohjaus: Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää neuvontaa, kuten ravitsemus-, liikunta- ja... --- ### Virtuaaliassistentin monipuoliset tehtävät: Konkreettisia näkökulmia kiireisille yrittäjille > Virtuaaliassistentin tehtävät ovat hyvin monipuolisia. Yhteinen tekijä niissä on ajansäästö. Lue lisää sivuiltamme! - Published: 2024-05-25 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/virtuaaliassistentin-tehtavat/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yrittäjänä aika on arvokkain resurssisi. Kun päivät täyttyvät tapaamisista, sähköposteista ja hallinnollisista tehtävistä, saattaa tuntua siltä, ettei aika riitä kaikkeen – tämä voi jopa jossain kohtaa johtaa voimattomuuden tunteisiin tai jopa jonkinasteiseen burnoutiin. Assistenttia, etäassistenttia, virtuaaliassistenttia (rakkaalla lapsella monta nimeä... ) ei kannata hankkia turhaan, mutta kun kyse on yrittäjän hyvinvoinnista ja liiketoiminnan tehostamisesta – sen hyvässä merkityksessä –, on virtuaaliassistentista varmasti paljon apua. Käydään 11 yleistä tehtävää, joissa assarit ovat varmasti avuksi. 1. Sähköpostien hallinta Oletko kohdannut sähköpostikaaoksen? Sähköpostien jatkuva tarkistaminen voi olla valtava aikasyöppö. Virtuaaliassistentti voi hoitaa sähköpostisi hallinnan, suodattaa roskapostit, vastata rutiinikyselyihin ja merkitä tärkeät viestit, jotka vaativat huomiotasi. Kuvittele, että avaat sähköpostisi aamulla ja löydät selkeän listan tärkeistä viesteistä ilman turhaa sälää. Tämä ei ainoastaan vapauta aikaa, vaan vähentää myös stressiä ja parantaa keskittymiskykyäsi. Virtuaaliassistentti voi myös asettaa automaattisia vastauksia lomien ajaksi tai kiireisten aikojen varalle, jotta asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi tietävät, milloin voivat odottaa vastausta. Tämä lisää ammattimaisuutta ja parantaa asiakaskokemusta, puhutaanpa lisää asiakaspalvelusta hieman myöhemmin 2. Kalenterin ylläpito Pidä tapaamisesi järjestyksessä. Virtuaaliassistentti voi ottaa vastuun kalenterisi ylläpidosta, varata tapaamiset ja muistuttaa sinua tärkeistä tapahtumista. Et enää koskaan unohda tärkeää kokousta tai myöhästy tapaamisesta. Assistentti voi myös huolehtia siitä, että kalenterisi ei ole liian täynnä ja varata aikaa myös hengähdystauoille. Virtuaaliassistentti voi myös optimoida aikataulusi, yhdistämällä saman alueen tapaamiset tai järjestämällä puhelinkeskustelut tehokkaasti peräkkäin. Tämä vähentää siirtymiin kuluvaa aikaa ja tekee päivästäsi sujuvamman. Kalenterin ylläpito vaatii hyvää luottamusta yrittäjän ja assistentin välillä sekä sitä, että assistentti tuntee bisneksesi ja tarpeesi. 3. Asiakaspalvelu Loistavaa asiakaspalvelua, aina! Asiakaspalvelu... --- ### Toiminimi vai osakeyhtiö yksinyrittäjälle – plussat ja miinukset > Toiminimi vai osakeyhtiö yksinyrittäjälle? Ainakin tässä artikkelissa on vain yksi voittaja. - Published: 2024-05-16 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/toiminimi-vai-osakeyhtio-yksinyrittajalle/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Uuden yrityksen perustamisessa on paljon asioita. Yksi niistä on tämä: toiminimi vai osakeyhtiö? siinäpä vasta kysymys! Tämä kysymyshän on osittain myös mielipiteestä riippuvainen, eli täyttä faktaa on tämän suhteen turha hakea. Mielipiteeni on seuraava. Jos haluat laskuttaa tekemääsi työtä silloin tällöin esim. päivätyön ohessa, on toiminimi tai kevytyrittäjyys oikeinkin helppo ja hyvä tapa saada rahat asiakkaalta pois. Jos taas teet yrittäjänä täysipäiväisesti töitä ja haluat toimia yrittäjänä liiketoimintaasi kehittäen, on osakeyhtiö mielestäni lähes ainoa oikea ratkaisu. Lue täältä, miten voit yksinyrittäjänä tehdä töitä tehokkaasti ilman, että lisäät työtunteja. Anna kun perustelen. Toiminimen ja osakeyhtiön riskit ja verotus Toiminimi on yhtä kuin sinä. Kaikki raha minkä toiminimelläsi laskutat, on heti sinun ja verottajan rahaa. Jos saat toiminimellä rahaa pankista, olet naimisissa lainasi kanssa henkilökohtaisesti, kunnes maksat lainan korkoineen pois. Kaikki riskit, jotka voivat kaatua yritystoimintasi päälle, katuu myös sinun päällesi. Jos sinulla olisi osakeyhtiö, liikevaihto ei ole sinun henkilökohtaista verotettavaa tuloa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että voit jättää firmaasi rahaa esim. sijoitustoimintaa tai ihan säästämistä varten suoraan säilöön ilman, että olet joutunut nostamaan rahat ensin omalle tilillesi ja maksamaan niistä ansiotuloverot. Ja kuten kaikki tiedämme, niin ansiotuloverotushan kasvaa progressiivisesti, joten tietyn pisteen jälkeen verottaja vie tuloistasi vain isomman siivun. Jos sinulla on osakeyhtiö, niin sen yrittäjänä voit nostaa rahaa sen verran kuin elämääsi tarvitset ja loput voit jättää yrityksen sisälle ja säästää tai sijoittaa ne. Tällöin säästyt henkilökohtaiselta turhalta verotukselta. Toisin kuin toiminimessä, osakeyhtiössä et ole omalla rahallasi vastuussa kuin sijoittamasi summan verran. Toki jos menet tekemään rikoksen, niin päättäjänä häkki... --- ### Menestyvän yksinyrittäjän kaava > Kun katsot menestyviä yksinyrittäjiä, niin huomaat hyvin nopeasti, että sama kaava toistuu. Käydäänpäs kaava läpi! - Published: 2024-05-15 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/menestyvan-yksinyrittajan-kaava/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Oli kyseessä menestyvä yrittäjä tai menestyvä yksinyrittäjä, niin kaava kummassakin on hyvin samanlainen. Toki on muistettava, että erilaiset tilanteet muokkaavat sitä, mitä ja miten asioita on pitänyt menestyksen eteen tehdä. Ja ai niin. . Menestymistähän voidaan mitata monilla eri tavoin: toiselle menestyminen on itsensä elättämistä ja toiselle kasvua ja kovaa tuloksentekoa. Kummassakaan ei ole mitään väärää. Mutta lähdetään ajattelemaan menestymistä numeraalisten asioiden, kuten kasvun ja kannattavuuden kautta. Tässä tekstissä käydään läpi niitä yhteneväisiä tekijöitä, jotka liittyvät menestyksen rakentamiseen. Suosittelen inspiraation vuoksi lukemaan myös tarinoita vuoden yksinyrittäjistä. Yrittäjän osaaminen Ei tule varmaan yllätyksenä, että menestyvä yrittäjä osaa asiansa. Jokaiselle meistä tulee tilanteita, enemmän tai vähemmän, jossa huijarisyndrooma pääsee valloilleen. Se on täysin luonnollista. Mutta on aivan selvää, että menestyvä yrittäjä tietää mitä tekee ja kehittää itseään jatkuvasti. Koska aikaa on hyvin rajatusti, on erityisesti uuden yrittäjän ymmärrettävä, missä hän on hyvä, missä hän haluaa olla hyvä ja missä asioissa hän pystyy tuottamaan asiakkailleen parhaimman lisäarvon. Tähän kun vielä lisätään se, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan yrittäjän osaamisesta, niin avot. Yhtä lailla on tärkeää, että yrittäjä pystyy rehellisesti tunnistamaan itsessään ne asiat, jotka eivät ole niitä vahvuusalueita tai kiinnostuksen kohteita. Näiden asioiden tunnistamisella ei pyritä pilaamaan ihmisen itsetuntoa ja fiilistä, vaan tunnistamaan ne asiat, joita yrittäjän kannattaa tehdä itse ja mihin hän tarvitsee kenties apua. Myynti, markkinointi ja kassavirta Kun uusi yrittäjä lähtee liikkeelle yrityksensä kanssa, on kassavirran luominen ensisijaisen tärkeää. Jos kassaan ei kolikot kilahda, ei leipää suuhun tipahda. On täysin selvää, että yksi tärkeimpiä työtehtäviä on yksinyrittäjälle myynti ja markkinointi.... --- ### Yksinyrittäjän työtehtävät ja tehokkuus > Mitkä ovat yksinyrittäjän työtehtävät ja miten työpäiviä voidaan tehostaa, jotta työpäivät eivät veny ja pauku. Katso vinkit! - Published: 2024-05-15 - Modified: 2024-05-15 - URL: https://www.etaassari.fi/yksinyrittajan-tyotehtavat-ja-tehokkuus/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yksinyrittäjällä ei ole aikaa hukattavaksi. On todella tärkeää, että yksinyrittäjä voi keskittyä niihin toimenpiteisiin ja työtehtäviin, jotka luovat yritykselle arvoa. Yrittäjän työelämä onkin monesti todella stressaavaa, kun työt eivät tekemällä monestikaan lopu. Tästä syystä ajanhallinta on yksinyrittäjälle äärimmäisen tärkeää. Käydään seuraavaksi läpi asioita, jotka yksinyrittäjän tulisi tehdä, jotta työpäivät ja -viikot olisivat mahdollisimman tehokkaita ilman ylipitkiä työpäiviä. Ajanhallinta ja ajankäyttö Ajanhallinta ja sitä kautta ajankäyttö on äärimmäisen tärkeää, kun omaa aikaa ei pysty määräänsä enempää skaalaamaan. Jotta elämä on hyvässä balanssissa, on yrittäjän lähdettävä siitä liikkeelle, että normaali työviikko on 40 tunnin mittainen – välillä se voi mennä yli, mutta lähtökohdan pitäisi olla se, että 40 työtuntia per viikko riittää siihen, että työt saadaan mallikkaasti tehdyksi. Jotta ajanhallintaa voi tehdä, pitää tietää, mitä töitä pitäisi tehdä ja paljonko mihinkin työtehtävään menee aikaa. Lähde miettimään asiaa näin: Määritä ensin yrityksellesi selkeä tavoite ja jaa tavoite pienempiin palasiin Mieti, miten pienet tavoitteet ja sitten se päätavoite voidaan saavuttaa Listaa, mitä toimenpiteitä ja työtehtäviä sinun pitää tehdä, jotta tavoite saavutetaan konkreettisesti Käytä Eisenhowerin matriisia erottaaksesi kiireelliset ja tärkeät tehtävät vähemmän tärkeistä tehtävistä tavoitteen saavuttamisen kannalta Mieti, mitkä tärkeät ja kiireelliset tehtävät osaat parhaiten ja mieti, mitkä tehtävät voisit delegoida jollekin muulle Aikatauluta viikkosi niin, että jokaiselle päivälle löytyy sopivasti ”tyhjää väliä” akuuttien asioiden hoitoon Kun olet aikataulutetusti hoitanut työtehtäviäsi suunnitelman mukaan, arvioi ja analysoi, onko ajanhallinnassa tarvetta tehdä muutoksia – onko jokin asia sittenkin tärkeämpi kuin toinen tai viekö jokin työtehtävä enemmän aikaa kuin mitä olit arvioinut Tee muutokset analysoinnin jälkeen ja lähde... --- ### Yrittäjän ajankäyttö ja ajanhallinta: Avain yrityksen tehokkuuteen ja kasvuun > Ajankäyttö ja ajanhallinta ovat yrittäjän lähes tärkeimmät ominaisuudet. Ota vinkit haltuun ja tehosta päivääsi! - Published: 2024-05-10 - Modified: 2024-05-11 - URL: https://www.etaassari.fi/yrittajan-ajankaytto-ja-ajanhallinta/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Yksi tärkeimmistä, ellei jopa se kaikista tärkein, ominaisuuksista yrittäjänä on ajankäyttö ja ajanhallinta. Yrittäjänä työ ei tule koskaan täysin valmiiksi, ja aina löytyy jotain mitä pitäisi tehdä. Jotta yrittäjä ei aja itseään umpikujaan jaksamisensa kanssa, on välttämätöntä, että yrittäjä pystyy hallitsemaan ajankäyttöään. Miten valita, mitä tehdä? Elämä ja yrittäjyys on valintoja täynnä, senkin osalta, mitä haluat yrittäjänä tehdä. Myös se vaikuttaa asiaan, missä vaiheessa yrityksesi on: oletko yhden henkilön yritys vai onko yrityksessäsi jo 20 työntekijää. Kun aloitat yrityksesi, on hyvin luonnollista, että yrityksen asiat juoksevat täysin tai lähes kokonaan yrittäjän kautta. Taas isommassa yrityksessä harvemmin näkee sitä, että yrittäjä olisi enää siinä kohtaa tekemässä tuotannollista työtä – tämäkin täysin luonnollinen kehityskaari. Lähdetään tässä tekstissä ajattelemaan asiaa sellaisen yrittäjän näkökulmasta, jolla on jo hieman kasvua takana, kolmesta kymmeneen työntekijää ja mahdollisuus jäädä jopa kokonaan tuotannollisesta työstä pois. Ensimmäinen äärimmäisen olennainen kysymys tällaiselle yrittäjälle on, että mitä sinä haluat tehdä? Mitä työtehtäviä haluat oikeasti tehdä, mitkä asiat työssäsi saavat sinulla hymyn huulille ja missä ovat tavoitteesi? Yrittäjyys on itsessään niin vaikeaa ja raskasta, että on todella tärkeää, että yrittäjä pystyy työssään saamaan nautintoa siitä, mitä tekee. Jos jokainen päivä töissä on pelkkää tuskaa ja ärräpäitä, ei yrittäjyys varmasti jaksa kantaa pitkälle. Kun yrittäjä voi nauttia tekemästään työstä, se näkyy varmasti sekä omille työntekijöille että myös muille sidosryhmille. Hyvää fiilistä ei saa koskaan aliarvioida. Toinen kysymys yrittäjälle on, miten pystyt tuottamaan eniten lisäarvoa yritykseesi? Suomeksi sanottuna, mitä osaat tehdä parhaiten. Se voi olla myyntiä, yrityksen johtamista, tuotannon johtamista ja vaikka mitä muuta.... --- ### Priorisointitaidot kriittisenä menestystekijänä > Priorisoinnin merkitystä ei voi korostaa liikaa, kun kiire organisaatiossa kasvaa. Lue vinkkimme priorisointiin! - Published: 2024-05-05 - Modified: 2024-05-05 - URL: https://www.etaassari.fi/priorisointitaidot-kriittisena-menestystekijana/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Priorisointi on taito, joka erottaa tehokkaat ja tuottavat ihmiset ja organisaatiot muista. Se auttaa keskittämään rajalliset resurssit—kuten ajan, energian ja rahat—tärkeimpiin tehtäviin, jotka tuottavat eniten arvoa. Tässä tekstissä käsittelemme, miksi priorisointi on niin tärkeää ja miten se voidaan toteuttaa käytännössä tehokkaasti. Miksi priorisointi on tärkeää? Tehokkuuden maksimointi: Priorisoinnin avulla voit keskittyä oleellisimpiin tehtäviin, jotka tukevat suoraan tavoitteitasi, parantaen näin resurssien käyttöä ja tehokkuutta. Stressin hallinta: Selkeiden prioriteettien asettaminen auttaa vähentämään työtaakkaa ja stressiä, koska tiedät, mitä tulee tehdä ensin ja mikä voi odottaa. Päätöksenteon parantaminen: Kun tiedostat, mikä on tärkeintä, päätöksenteko eri vaihtoehtojen välillä helpottuu, koska voit arvioida niiden vaikutusta pitkän aikavälin tavoitteisiisi. Kuinka toteuttaa priorisointia käytännössä? Määritä tavoitteet selkeästi: Aseta selkeät ja mitattavat tavoitteet, jotka ohjaavat toimintaasi. Tämä antaa perustan, jolle voit rakentaa tehokkaan priorisointistrategian. Arvioi tehtävien tärkeys ja kiireellisyys: Käytä työkaluja, kuten Eisenhowerin matriisia, erotellaksesi tehtävät niiden kiireellisyyden ja tärkeyden mukaan. Tämä auttaa tunnistamaan, mitkä tehtävät vaativat välitöntä huomiota ja mitkä voivat odottaa. Delegoi tehokkaasti: Opi delegoimaan tehtäviä, jotka eivät vaadi henkilökohtaista huomiotasi. Tämä vapauttaa aikaa keskittyä korkeamman tason strategisiin toimiin, jotka edistävät tavoitteidesi saavuttamista. Käytä päivittäisiä ja viikoittaisia suunnitelmia: Suunnittele päiväsi ja viikkosi etukäteen. Aseta jokaiselle päivälle muutama keskeinen tehtävä, jotka tukevat suurempia tavoitteitasi, ja varmista, että keskityt niihin. Arvioi ja säädä säännöllisesti: Tarkista säännöllisesti, miten hyvin olet onnistunut toteuttamaan prioriteettejasi. Analysoi, mitä voit tehdä paremmin ja säädä suunnitelmaasi tarpeen mukaan. Esimerkki Kuvittele yritys, joka on asettanut vuotiseksi tavoitteekseen 20 prosentin liikevaihdon kasvattamisen. Priorisointistrategian avulla yritys päättää keskittyä kolmeen avainalueeseen: myyntiprosessien kehittäminen, uusien markkinoiden avaaminen ja asiakaspalvelun... --- ### 5 tapaa, joilla etäassistentti voi vapauttaa aikaasi joka viikko > Etäassistentin hienous tulee siinä, että hän voi luoda sinulle lisää aikaa työviikkoosi. Katso kuinka tämä tapahtuu! - Published: 2024-05-01 - Modified: 2024-07-07 - URL: https://www.etaassari.fi/5-tapaa-joilla-etaassistentti-voi-vapauttaa-aikaasi-joka-viikko/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Nykyajan työelämässä tehokkuus on avainasemassa. Monet yrityspäättäjät ja yrittäjät kokevat päivittäisen työkuorman hallinnan haastavaksi ja jopa mahdottomaksi. Virtuaaliassistenttipalvelut tarjoavat ratkaisun tähän ongelmaan, sillä ne vapauttavat arvokasta aikaa keskeisempiin tehtäviin. Tässä artikkelissa käsittelemme viittä konkreettista tapaa, joilla etäassistentti voi auttaa sinua säästämään aikaa viikoittain. 1. Sähköpostien hallinta Sähköpostikuormituksen vähentäminen Modernissa työelämässä sähköpostit voivat muodostaa suuren osan päivittäisestä työkuormasta. Etäassistentti voi systemaattisesti käydä läpi sähköpostisi, poistaa roskapostin, vastata rutiininomaisiin tiedusteluihin ja merkitä tärkeät viestit, jolloin sinun ei itse tarvitse käyttää tähän aikaa. Priorisointi ja tehostaminen Etenkin johdon tehtävissä työskentelevät voivat huomata, että päivittäinen sähköpostien käsittely vie jopa useita tunteja. Etäassistentin avulla voit keskittyä vain niihin sähköposteihin, jotka vaativat henkilökohtaista huomiotasi. 2. Kalenterinhallinta Tapaamisten tehokas järjestäminen Kalenterinhallinta on tärkeää erityisesti kiireisille ammattilaisille. Etäassistentti voi hallinnoida kalenteriasi, varata tapaamiset, välttää päällekkäisyydet ja varmistaa, että kaikki tapaamiset sopivat aikatauluusi optimaalisesti. Muistutukset ja aikataulujen optimointi Lisäksi etäassistentti voi asettaa muistutuksia tärkeistä tapahtumista ja mukauttaa aikatauluasi liiketoiminnan prioriteettien mukaan, vähentäen stressiä ja parantaen päivittäistä työn hallintaa. 3. Asiakirjojen valmistelu ja raportointi Dokumentaation hallinta Etäassistentit voivat laatia, muokata ja tarkistaa asiakirjoja, kuten raportteja, esityksiä ja muita liiketoimintadokumentteja. Tämä vapauttaa sinun aikasi keskittymään sisällön sijaan sen strategiseen hyödyntämiseen. 4. Tutkimus ja tiedonhankinta Markkinatutkimus ja kilpailuanalyysi Etäassistentti voi tehdä kattavaa markkinatutkimusta ja kilpailuanalyysia, mikä on välttämätöntä liiketoiminnan kehittämiseen ja strategian määrittelyyn, ja antaa sinulle syvällisemmät tiedot kilpailijoiden toiminnasta. Tämä tieto auttaa mukauttamaan liiketoimintastrategioita markkinatilanteen mukaan - ongelma vain monesti on se, ettei yrityksessä ole johdolla aikaa etsiä tietoa, mutta onneksi etäassistentti voi tässä auttaa. Tiedonhaun tehokkuus Kun tarvitset tietoa tietystä... --- ### 10 yleisintä työtehtävää, jotka ovat aikasyöppöjä > Työtehtäviä on luonnollisesti monenlaisia mutta niiden joukosta löytyy yleisiä pahoja aikasyöppöjä. Katso listaus ja vinkit niihin! - Published: 2024-05-01 - Modified: 2024-05-01 - URL: https://www.etaassari.fi/10-yleisinta-tyotehtavaa-jotka-ovat-aikasyoppoja/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Hallitsemalla tehokkaasti aikaa vieviä töitä, voit merkittävästi parantaa työn tuottavuutta ja tehokkuutta. Tässä artikkelissa käsitellään kymmentä tyypillistä aikasyöppöä ja annetaan vinkkejä, kuinka niitä voi hallita paremmin ilman ulkopuolista apua. 1. Sähköpostien käsittely Vinkki: Käytä sähköpostifilttereitä ja -kansioita tehokkaasti. Älä lue sähköposteja koko ajan, ellei ole aivan pakko. Aseta tietyt ajat päivästä sähköpostien käsittelyyn sen sijaan, että tarkistaisit niitä jatkuvasti. Tällä säästät rutkasti aikaa. 2. Kokousjärjestelyt Vinkki: Vähennä tarpeettomia kokouksia ja suosi pystykokouksia, jotka ovat lyhyempiä ja keskittyneempiä. Valmistele kokoukset huolellisesti etukäteen määrittämällä selkeä agenda. Lähetä myös agenda kaikille osallistujille ja anna palaverille selkä aikaikkuna. 3. Matkajärjestelyt Vinkki: Käytä online-työkaluja ja -palveluita, jotka automatisoivat matkajärjestelyt. Pidä kaikki matkustustiedot yhdessä paikassa helposti saatavilla. Jos mahdollista, pyri keskittämään esim. hotellimajoittumisia tiettyihin ketjuihin, jotta voit saada paremmat diilit aikaiseksi. Muista kuitenkin kilpailuttaa palveluntarjoajat säännöllisesti, jotta kustannukset pysyvät kurissa. 4. Tiedonhaku ja -analyysi Vinkki: Käytä tehokkaita hakutyökaluja ja -tekniikoita. ChatGPT 4. 0 on äärimmäisen hyvä työkalu, vaikkakin lähteet on syytä tarkistaa manuaalisesti. Vältä syvällistä tutkimusta aiheista, jotka eivät vaadi sitä, ja keskity vain oleelliseen tietoon. 5. Laskutus ja kirjanpito Vinkki: Automatisoi laskutus ja kirjanpito käyttämällä kirjanpito-ohjelmistoja, jotka vähentävät manuaalista työtä ja siitä koituvia virheitä. Myös erilaiset ohjelmistojen väliset integraatiot ja ohjelmistorobotit ovat loistavia asioita, mutta toki ilmaiseksi niitä on mahdotonta saada. 6. Sosiaalisen median hallinta Vinkki: Käytä aikataulutustyökaluja päivitysten automaattiseen julkaisuun. Määritä sosiaalisen median strategia ja suunnittele sisällöt etukäteen, sillä se säästää valtavasti aikaa pitkässä juoksussa. 7. Asiakirjojen luonti ja hallinta Vinkki: Luo pohjia ja makroja yleisimmin käytetyille dokumenteille. Käytä puheentunnistusohjelmistoja nopeuttaaksesi kirjoittamista, etenkin englannin... --- ### Etätyön haasteet ja mahdollisuudet ajankäytön näkökulmasta > Ajankäyttö etätyössä on monesti melko haastavaa, sillä työn ja siviilielämän raja voi hämärtyä isosti. Lue vinkkimme etätyöhön! - Published: 2024-05-01 - Modified: 2024-05-01 - URL: https://www.etaassari.fi/etatyon-haasteet-ja-mahdollisuudet-ajankayton-nakokulmasta/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Etätyö on muuttanut merkittävästi tapaamme hahmottaa työpäivää ja ajankäyttöä. Tämä muutos tuo mukanaan sekä haasteita että mahdollisuuksia, joita yritysten on tärkeä ymmärtää ja hallita tehokkaan ajankäytön varmistamiseksi. Haasteet etätyön ajankäytössä Raja-alueiden hämärtyminen: Koti ja työpaikka sekoittuvat helposti, mikä voi johtaa työajan venymiseen. Työntekijöiden on vaikeampi kytkeä pois työtilasta, mikä voi häiritä työ- ja vapaa-ajan tasapainoa. Keskittymisen puute: Kotona työskentelyssä on usein enemmän häiriötekijöitä, kuten perheenjäsenet tai kotitöiden houkutus. Tämä voi johtaa tehottomuuteen ja ajanhukkaan. Yhteistyön ja kommunikaation esteet: Etätyö vaatii tehokkaita digitaalisia viestintätyökaluja ja -strategioita. Huonosti järjestetty virtuaalinen kommunikaatio voi johtaa väärinymmärryksiin ja aikaviiveisiin projekteissa. Mahdollisuudet etätyön ajankäytössä Joustavuus aikataulussa: Etätyö mahdollistaa työaikataulujen mukauttamisen henkilökohtaisiin tarpeisiin paremmin sopivaksi, mikä voi lisätä työtehoa ja vähentää ajanhukkaa. Matka-ajan säästö: Työmatkoihin käytettävä aika voidaan nyt suunnata tuottavaan työhön, mikä lisää päivittäistä työaikaa ja vähentää stressiä. Tehokkaampi työympäristön hallinta: Työntekijät voivat suunnitella ja muokata omaa työympäristöään siten, että se tukee parhaiten heidän työtapojaan ja tuottavuuttaan. Strategiat tehokkaaseen ajankäyttöön etätyössä Aikatauluta ja priorisoi: Ole tarkka päivittäisten tehtävien aikatauluttamisessa ja aseta selkeät prioriteetit. Tämä auttaa välttämään työn venymistä ja ylitöitä. Ajanhallinta korostuu johtotasolla, kun huolehdittavana on myös muun organisaation kyvykkyys aikatauluttaa ja priorisoida töitä, jotta jaksaminen on vähintäänkin riittävällä tasolla. Käytä teknologiaa hyväksesi: Varmastikaan tämä ei tule sinulle uutena asiana, mutta muistutan sinua tästä silti; hyödynnä digitaalisia työkaluja. On varsin järjetöntä yrittää pitää kokonaisuus kasassa pelkän paperikalenterin avulla, kun sinulla on mahdollista "ulkoistaa" muistaminen digitaalisille kalentereille, muistutussovelluksille ja projektityökaluille. Rakenna rutiinit: Vakioi työpäiväsi aloitus- ja lopetusaika. Säilytä aamurutiinit, jotka valmistavat sinut työpäivään ja auttavat erottamaan työn... --- ### Ajanhallinnan parhaat käytännöt yritysjohtajille > Kun hallitset ajankäyttösi, on täysin varmaa, että yrityksesi tulee menestymään ilman kohtuutonta työkuormaa. Lue lisää! - Published: 2024-05-01 - Modified: 2024-05-01 - URL: https://www.etaassari.fi/ajanhallinnan-parhaat-kaytannot-yritysjohtajille/ - Kategoriat: Etäassarin ajatuksia Ajanhallinta on kriittinen taito jokaiselle johtajalle, joka pyrkii parantamaan sekä omaa että tiiminsä tehokkuutta. Tässä artikkelissa esittelemme tehokkaita strategioita, työkaluja ja käytäntöjä, jotka auttavat johtajia hallitsemaan aikaansa paremmin. Ajanhallinnan perusteet Priorisointi: Priorisoi tehtävät niiden tärkeyden ja kiireellisyyden mukaan. Keskity ensisijaisesti niihin toimiin, jotka tuovat suurimman arvon liiketoiminnallesi. Muista myös, ettei yksi ihminen voi tehdä kaikkea - edes hirveän hyvin. Erikoistuminen ja priorisointi auttavat luomaan kustannustehokkuutta. Aikataulutus: Suunnittele päiväsi etukäteen käyttäen kalenteria aktiivisesti. Varattujen aikablokkien avulla voit keskittyä olennaisiin tehtäviin ilman häiriöitä. Tehokkaat työkalut ja teknologiat Projektinhallintaohjelmistot: Hyödynnä työkaluja, kuten Asana, Trello ja Microsoft Teams. Ne auttavat seuraamaan projektien edistymistä ja tehtävien jakamista tiimin kesken. Automaatio ja integraatiot: Mahdollisuuksien mukaan automatisoi toistuvat tehtävät ja integroi eri järjestelmät keskenään parantaaksesi tehokkuutta ja vähentääksesi manuaalisuudesta helposti koituvia virheitä. Aina automatisointi ja integraatiot eivät ole mahdollisia, jolloin kannattaa miettiä, voiko kyseisiä toistuvia työtehtäviä delegoida muille tai voiko työtehtäviä jopa ulkoistaa, esim. etäassistentille. Ajanhallinnan kehittäminen tiimitasolla Selkeät odotukset ja kommunikaatio: Varmista, että jokainen tiimin jäsen ymmärtää tavoitteet ja tehtävänsä. Säännölliset palaverit ja selkeä kommunikaatio pitävät kaikki ajan tasalla. Myös etätyö luo mahdollisuuksia ja joitain haasteita ajankäytön näkökulmasta, jotka kannattaa ottaa johtajana huomioon. Kanban-taulut: Käytä visuaalisia kanban-tauluja tehtävien organisointiin ja priorisointiin, mikä parantaa tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä. Yksilölliset ajanhallintastrategiat Time blocking: Jaottele päivä eri tehtäväblokkeihin, jolloin voit keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan. Tämä parantaa keskittymistä ja tuottavuutta. Esimerkiksi sähköpostia ei kannata lukea kuin tiettyinä aikoina, esim. kolme kertaa päivässä. Pomodoro-tekniikka: Työskentele 25 minuutin jaksoissa lyhyiden taukojen kanssa. Tämä auttaa ylläpitämään keskittymistä ja vähentämään väsymystä pitkän päivän aikana. Luo... --- ---