Assistentti palveluna yritykselle - mutta miksi?

Assistenttipalvelut ovat kovasti yleistymässä Suomessa - ja hyvä niin!

Tämä siitä syystä, että yrittäjät ovat ymmärtäneet, ettei kaikkea tarvitse tehdä itse ja on aivan oikein optimoida oman työn kuormaa niin, että yrittäjä tai johto hoitavat ne asiat, jotka on heidän täysin pakko hoitaa itse ja muut asiat delegoidaan.

Monesti delegoinnin haasteena on, ettei yrityksen sisällä ole henkilöitä, joille lisätöitä voisi pöydälle laittaa. Tällöin kysymykseen tulee se, että voiko tietyt työt ulkoistaa.

Ja voihan ne!

Virtuaaliassistentti, etäassistentti, etäsihteeri..

Rakkaalla lapsella on todellakin monta nimeä: etäassari, virtuaaliassistentti, etäassistentti, etäsihteeri jne.

Nykyään useat toimistotyöt eivät vaadi fyysistä läsnäoloa, jolloin työt voidaan hoitaa mistäpäin maailmaa tahansa ja lähes mihin kellonaikaan vaan.

Tällaiset assistenttipalvelut ovat äärimmäisen hyviä, kun yrityksellä ei ole halua hankkia in-house-assistenttia johtuen esimerkiksi siitä, ettei töitä ole assistentti heti tarpeeksi, jotta palkkaaminen olisi järkevää.

Tällaisissa tilanteissa assistentin hankkiminen palveluna on varmastikin oikein hyvä päätös.

Kun virtuaaliassistentin hankkii, on hyvä pitää huoli, että sopimus on omaan tilanteeseen tarpeeksi joustava, koska silloin päästään nauttimaan ulkoisen assistentin tuomista hyödyistä. Myös assistentin tuoma monipuolisuus on hyvä tarkistaa, jotta assistentin pöydälle voidaan tuoda monipuolisesti erilaisia tehtäviä, jolloin taas saadun hyödyn määrä kasvaa.

Mistä lähteä virtuaaliassistentin kanssa liikkeelle?

Kaikki lähtee liikkeelle omasta tarpeestasi - mitkä asiat pitäisi delegoida assistentille.

Kysymys kuuluukin:

Mitkä tehtävät pitäisi / on pakko hoitaa, mutta sinulla ei riitä siihen aikaa, hermoja tai halua, ja samalla kyseinen työ ei vaadi yrityksesi substanssiosaamista?

Tällaisia töitä yleensä ovat erilaiset päivitystyöt sisältöihin (esitteet, materiaalit, somepäivitykset, verkkosivut), taloushallinnon tietojen kerääminen, tiedon siirto järjestelmästä toiseen, asioiden sopiminen erilaisten sidosryhmien kanssa ja asioiden järjestely - vaikka pikkujoulujen osalta.

Jokaisella yrittäjällä on näitä tehtäviä, mutta kysyttäessä niitä ei välttämättä tule heti edes mieleen. Mutta omaa päivittäistä ajankäyttöä ja tehtyjä tehtäviä kannattaa miettiä, koska muuten kehitys ei tämänkään osalta kehity.

On esimerkiksi nähty tapauksia, että yrityksen paras myyjä, eli yrittäjä, käyttää aikaansa esimerkiksi excel-tietojen siirtelyyn useamman tunnin viikossa, jonka lähes kuka tahansa muu voisi hoitaa. Miksi samaa aikaa ei käytettäisi siihen, joka luo yritykselle välittömästi ja tehokkaasti lisää arvoa?

Tunnista siis työtehtäviä, jotka pitäisi tai ylipäätään haluat delegoida jollekin toiselle. Tästä se koko homma lähtee liikkeelle.

Assistenttipalvelun hinta

Kun assistentin hankkii palveluna, maksaa se luonnollisesti jonkin verran. Alaamme tuntien, niin tuntihinnat virtuaaliassistentille ovat 43-50 euron huitteilla + voimassa oleva alv. Esimerkiski meillä tuo tuntihinta on 45€ ja minimitunnit ovat kuukaudessa 10kpl, joten puhutaan melko kohtuullisesta hinnoittelusta.

Joissakin firmoissa tuo tuntihinta vaihtelee tehdyn työn mukaisesti, mutta näissä hinnoissa joka tapauksessa liikutaan.

Jos aihe herättää minkäänlaista kiinnostusta, ota meihin ilman muuta yhteyttä, niin katsotaan voidaanko olla jotenkin avuksi.

Ota meihin yhteyttä!
Me luomme sinulle lisää aikaa työpäivääsi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme sinua palvella. 
LAITA MEILLE VIESTIÄ!
eemil@etaassari.fi