Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen

Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on jännää.

Mutta ilman työntekijöiden palkkaamista yritys ei pysty kasvamaan loputtomiin. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että yksinyrittäjyydessä on enemmän riskiä kuin siinä, että yritykseen palkataan henkilöstöä - joko ulkoistettuna tai sitten nimenomaan palkattuna työsuhteeseen.

Ja miksikö näin?

Mitä tapahtuu, kun yksinyrittäjä sairastuu - kuka tekee silloin yksinyrittäjän työt? Aivan. Ei kukaan.

Mitä jos sairausloma on pitkä? Kela maksaa jotain, mutta loput tulevat sitten vakuutuksesta, jos sellainen on muistettu tai kehdattu ottaa.

Tilanne on se, että yksinyrittäjän elämä pitää olla tasaisen varmaa, jotta yksinyrittäjyys kannattaa. Tai sitten taustalla pitää olla jo muita tulonlähteitä.

Mutta mitä jos yksinyrittäjällä pyyhkii todella hyvin ja tilauksia tulee ovista ja ikkunoista. Pystyykö yksinyrittäjä kieltäytymään töistä, jotka nostaisivat liikevaihdon esimerkiksi 5 000 eurosta 10 000 euroon?

Harva pystyy ja tässä on kaiken pahan alku ja juuri, jos tarkoituksena ei ole kasvattaa yritystä. Valitettavan monta tapausta olen nähnyt vierestä, kun töitä on paiskittu hyvien kuukausimyyntien säihke silmässä ja lopulta ollaan vuosi toipilaana, kun jaksaminen loppuu tyystin.

Ja tätä suosittelen välttämään viimeiseen asti.

Työntekijän palkkaaminen on mahtava juttu!

Suomi tarvitsee kasvavia yrityksiä. Jokainen kasvava yritys on enemmänkin siunaus Suomelle - varsinkin, jos yrityksellä on kv-potentiaalia eli olisi mahdollista tehdä vientiä ulkomaille.

Joka tapauksessa kasvavia yrityksiä tarvitaan Suomeen ja paljon.

Ensimmäisen työntekijän palkkaamisessa on syytä kuitenkin olla tarkkana. Ensimmäistä työntekijää ei kannata palkata hetken mielijohteesta tai heiveröisin perustein.

Myös lakisääteiset asiat tulee olla tarkasti tiedossa sopimuksia myöten. Tässä ei kannata itse alkaa värkkämään, vaan suosittelen äärimmäisen lämpimästi hakemaan apua hr-toimistoilta (esim. Human Side), jotka tietävät täsmälleen kaiken mitä palkkaamiseen tulee.

Toisekseen on totta kai tärkeää pystyä hieman ennustamaan sitä, että onko uudelle työntekijälle heti tarpeeksi tuotannollisia töitä, jotta työntekijä pystyy haukkumaan palkkansa - ei välttämättä heti ensimmäisenä kuukautena, mutta jo koeajan ensimmäisellä puoliskolla.

Eli asioita kannattaa suunnitella huolella ennen rekryprosessin aloittamista.

Ja mitä itse rekryprosessiin tulee, niin jokainen yrittäjä ymmärtää, kuinka tärkeää on osua lankulle ensimmäisen työntekijän palkkaamisessa. Jos sinulla ei ole kokemusta rekrytoinnista, hanki itsellesi ilman muuta kumppani, jonka kanssa tämän rekrytoinnin teette. On äärimmäisen tärkeää, että rekrytoinnissakin pidetään lakiasioista huolta unohtamatta totta kai sitä, että osataan valita oikea henkilö töihin.

Miten muuten yrittäjä voi varautua ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen?

Totta kai yrittäjän kannattaa puhua tilitoimintonsa kanssa siitä, että ovathan näkymät sellaiset, että työntekijä voidaan palkata. Tilitoimiston kanssa sitten käydään myös läpi palkanmaksuasiat.

Sen lisäksi, että kassassa olisi hyvä olla "extra" rahaa, niin ennen työntekijän palkkaamista yrittäjän tulisi pyrkiä löytämään lisää aikaa tuotannollisiin töihin, jos vain mahdollista.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että yrittäjä pyrkisi delegoimaan esimerkiksi tiettyjä toimistohommia esimerkiksi virtuaaliassistentille, etäassistentille tai toimistosihteerille (rakkaalla lapsella monta nimeä), jotta aikaa olisi enemmän tuotannollisille töille.

Ajatus tälle tulee siitä, että yrittäjä pystyisi hankkimaan enemmän töitä ja kassavirtaa ennen ensimmäisen työntekijän saapumista taloon. Kun työntekijä on saapunut taloon, voidaan näitä yrittäjän tuotannollisia töitä siirtää työntekijälle ainakin osittain, jolloin yrittäjälle jää taas enemmän aikaa myyntityöhön. Kuten arvata saattaa, niin myyntityölle ja asiakaspalvelulle pitää jäädä oikeasti jatkossa enemmän aikaa.

Kun toimistotöitä on pakko tehokkuuden ja ajankäytön nimissä delegoida, on virtuaaliassistentti tähän aivan loistava apuri.

Virtuaaliassistentti on loistava apu tilanteissa, joissa ei tarvita läheskään kokopäiväistä assistenttia tai sihteeriä, vaan yrittäjän tarve on esimerkiksi 15 tuntia kuukaudessa saada ammattilaisen apua erilaisissa toimistotöissä.

Yrittäjän on turhaa käyttää aikaansa tietojen viemiseen yhdestä järjestelmästä toiseen, kuittien etsimiseen, sisältöjen päivittämiseen tai laskujen lähettelyyn - virtuaaliassistentti hoitaa homman, jolloin yrittäjä voi keskittyä siihen myymiseen ja tuotannollisten asioiden hoitamiseen.

Fiksua, tehokasta ja kestävää tekemistä. Aikaa on vain 8 tuntia per päivä hoitaa niitä töitä, jotka mahdollistavat yrityksen toiminnan.

Sitä aikaa ei kannata hukata.

Ota meihin yhteyttä!
Me luomme sinulle lisää aikaa työpäivääsi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme sinua palvella. 
LAITA MEILLE VIESTIÄ!
eemil@etaassari.fi