Yrityksen perustaminen

Yrityksen perustaminen on jännää puuhaa, erityisesti ensimmäisen yrityksen kanssa. Ensimmäinen yritys on monesti kuin esikoinen, eli monesti alkuun tunteet, fiilikset sekä innostus vievät. Jotta yritystaival olisi mahdollisimman sujuvaa - ei helppoa, vaan sujuvaa - on tärkeää, että perusasiat ovat alusta asti kondiksessa.

Lyhyt ja yksinkertaistettu tiivistelmä yrityksen perustamisesta:

  • Minkä ongelman ratkaisette asiakkaillenne ja miten
  • Yritysmuodon valinta
  • Rahoitus
  • Yrityksen rekisteröinti ja osakassopimukset
  • Kirjanpito
  • Luvat, vakuutukset
  • Tilat, laitteet ja henkilöstö
  • Markkinointi ja myynti
  • Johtaminen

Minkä ongelman ratkaisette ja miten

Koko yrityksen liiketoiminta kiteytyy siihen, että maailmassa on jokin ongelma, jonka yritys poistaa tai ratkaisee. Yksinkertainen konsepti.

Se, että maailmassa on ongelmia ja niitä ratkotaan, niin se ei vielä yksin riitä menestykseen. Potentiaalisten asiakkaiden pitää kokea ongelma sen verran isoksi, että siitä ollaan valmiita myös maksamaan. Tämä on yksi isoimmista haasteista, joita uudet yritykset kohtaavat, etenkin silloin, kun yrityksen ratkaisu on uusi tai asiakkaille tuntematon.

On kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että heti alusta asti yrityksen perustajilla on selkeä käsitys siitä, että mikä on se ongelma, jota lähdetään ratkomaan. On toki hyvä tietää myös perusajatus siitä, että miten ongelma ratkaistaan, mutta tämä saattaa matkan aikana vaihtua - sekin on täysin normaalia.

Liiketoimintasuunnitelma, joka tässä vähän niin kuin ohimennen käydäänkin pintapuolisesti läpi, on varsin hyvä työkalu siihen, että asioita on oikeasti mietitty ennen yritystoiminnan aloittamista. Vaikka intoa olisi mielin määrin, kannattaa ajatustyötä tehdä ihan rauhassa ja siihen liiketoimintasuunnitelma (LTS) on oikein mainio työkalu - siitä on myös hyötyä rahoitusneuvotteluissa.

Yritysmuodon valinta - Oy vai Tmi

Tässä tekstissä keskitytään kahteen yritysmuotoon: osakeyhtiöön (oy) ja toiminimeen (tmi). Yritysmuodon valinta on todella tärkeää, sillä se määrittää toiminnan vastuita hyvin pitkälle. Myöskin, jos perustajia on useampi kappale, niin silloin yritysmuodoksi tulee pääsääntöisesti osakeyhtiö, kun tietenkään toiminimi ei usean perustajan firmalle käy.

Tärkein yksittäinen asia oy:n ja toiminimen välillä on, että kuka on mistäkin vastuussa. Osakeyhtiössä olet lähtökohtaisesti vastuussa vain sijoittamasi pääoman verran, kun taas toiminimessä olet vastuussa HENKILÖKOHTAISESTI.

Esimerkki:

1. jos otat 100 000 euron lainan osakeyhtiölle mutta valitettavasti yrityksesi menee konkurssiin, menetät vain sen, mitä olet pääomaa yritykseesi sijoittanut. That's it.

2. jos otat 100 000 euron lainan toiminimellesi ja menet maksukyvyttömäksi, olet henkilökohtaisesti vastuussa ottamastasi lainasta. Sinä maksat henkilökohtaisesti lainan takaisin, vaikka kuinka toiminimesi olisi jo kuopattu.

Näitä toiminimiyrittäjien kauhutarinoita on yrittäjäryhmät pullollaan, joten tämä on syytä oikeasti ottaa huomioon.

Milloin toiminimiyrittäjyys on hyvä? Silloin kun haluat laskuttaa esim. omasta asiantuntijuudestasi helpolla tavalla. Jos yritystoimintaasi liittyy esimerkiksi isoja ostoja tai haluat työllistää muita ihmisiä, on osakeyhtiö ilman muuta the weapon of choice. Esimerkiksi en näe missään tilanteessa järkevänä, että kivijalkakauppaa pyörittäisi toiminimi, jolloin ostot tapahtuvat toiminimen kautta, jolloin riskit ovat suuret. Osakeyhtiössä ei näitä riskejä ole, ellet ole itseäsi kirjannut takaajaksi.

Kuten tästä voi huomata, niin henkilökohtaisesti suositellen osakeyhtiötä yhtiömuodoksi aina, kun toiminta on päätoimista ja yritystä halutaan kehittää isommaksi.

Uuden yrityksen rahoitus

Friends, family and fools - kolme perinteistä uuden yrityksen rahoitusmuotoa. On niitä toki muitakin.

Totta kai yrittäjän tulee luottaa omaan yritysideaansa sillä tavoin, että on valmis itsekin laittamaan ahteriaan ja lompakkoaan peliin. Olisi varsin huvittavaa, jos rahaa haetaan pelkästään kaikkialta muualta paitsi omasta taskusta.

Uuden yrityksen rahoittamisessa pankit ovat varsin tiukkoja kumppaneita. Liiketoimintasuunnitelma on aivan ehdoton eivätkä erityisesti isot pankit lähde rahoittamaan mitään, jos liikeidea on pelkästään omassa päänupissa tai kirjoitettu vessapaperin puhtaalle puolelle puolellatoista lauseella. Sama asia pätee enkelisijoittajiin, eli liiketoimintasuunnitelma ja lyhyempi pitch deck ovat syytä olla huolella tehtyjä.

Oli kyseessä pankki tai enkelisijoittaja, niin pitää muistaa, että jokainen neuvottelu on omansa etkä voi lähteä yhteenkään neuvotteluun henkselit paukkuen. On todennäköistä, että joudut käymään useita, ellei jopa kymmeniä neuvotteluja ennen kuin saat mitään tarjousta mistään. Ja muista myös, ettei pankkien kilpailutus tässäkään tarkoita pelkästään isoimpia pankkeja, vaan kannattaa kääntää katse myös maalaispankkeihin.

Uuden yrityksen tuet ja starttiraha

Yleisesti ottaen uudelle yritykselle on olemassa melko vähän tukia ja avustuksia. Business Finland ja Ely-keskukset ovat yleensä tarkoitettu firmoille, joilla liiketoiminta jo pyörii, vaikka yritys olisikin varsin uusi.

Uudelle yrittäjälle suosittelen, että ennen yrityksen rekisteröintiä kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen yrityskeskukseen. Sieltä voi saada hyvää tietoa, onko esimerkiksi juuri sillä hetkellä ylimääräisiä tukia tai starttirahoja tarjolla.

Maalaisseuduille on tarjolla myös Leader-rahoitus, joka on kuulemani mukaan äärimmäisen hyvä rahoitusmalli. Sen yhtenä, mutta kenties tärkeimpänä, vaatimuksena on, että yritys toimii kaupunkien ulkopuolella tai ainakin ulkokehällä. Ajatus on siinä, että Leader-rahoituksen avulla turvataan alueen elinkelpoisuutta myös yritystoiminnan osalta.

Starttiraha on maksimissaan 12 kuukaudelle oleva tuki, jolla autetaan päätoimisiksi yrittäjiksi alkavia. Tukea ei saa, jos y-tunnus on valmiina, joten hae starttirahaa ennen kuin perustat yritystä virallisesti. Starttirahan myöntää TE-toimisto ja tukea haetaan aina 6 kuukauden pompseissa. Starttirahan määrä on n. 740€ per kuukausi.

Yrityksen rekisteröinti ja hinta

Yrityksen rekisteröinti on helppoa ja nopeaa. Suuntaa ensimmäiseksi osoitteeseen https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/osakeyhtio/perustaminen.html ja seuraa ohjeita. Hinta yrityksen rekisteröinnille on alkaen 280€ (alv0), joten suurista summista ei puhuta. Osakeyhtiöön ei välttämättä enää tarvitse edes laittaa pääomaakaan, joten suuria summia ei tähän hommaan heti tarvitse.

YTJ:n palvelusta löytyy käytännössä kaikki asiakirjat valmiina, joten ellei yrityksessäsi ole jotain erikoista tai muuten et tarvitse mitään esim. erityissääntöjä yhtiöjärjestyksen osalta, niin homma on erittäin helppo.

Ei tästä sen enempää.

Verotus ja kirjanpito

Jos et ole kirjanpidon ammattilainen, suosittelen, että hankit itsellesi sinulle sopivan kirjanpitäjän. Kirjanpito maksaa 50 eurosta ylöspäin mutta älä mene hinta edellä, vaan laatuedellä. Älä sitoudu mihinkään pitkiin sopimuksiin vaan sinun tulee olla helppo vaihtaa tilitoimistoasi, jos näin tarvitsee tehdä.

Kun teet sopimuksen tilitoimistosi kanssa, muista tehdä sopimukseen pykälä, jossa tilitoimisto velvoitetaan avustamaan ripeästi ja kaikilta osin, jos ja kun vaihdat tilitoimistoa. Näitäkin tarinoita on satoja, jossa tilitoimisto häviää kuin pieru Saharassa, kun olet ilmoittanut heille vaihtavasi tilitoimistoa. Aivan naurettavaa. Pidä siis huoli, että tällainen merkintä on sopimuksessa ja mielellään jonkin laisen uhkasakon kera.

Verotuksellisesti kirjanpitäjäsi on lähtökohtaisesti se, joka voi neuvoa sinua myös verotusasioissa, mutta kirjanpitäjä ei ole välttämättä minkään sortin verotusexpertti. On siis tärkeää ymmärtää, ettei kirjanpitäjä ole yli-ihminen tai että kirjanpitäjän vastuulla olisi kaikissa tilanteissa osata yrityksesi verotusvaihtoehtomahdollisuudet ulkomuistista - verotusasiat on syytä yrittäjän tietää myös itse.

Voiko yrittäjä itse hoitaa kirjanpidon? Voi. Mutta. Yrittäjän duuni on rankkaa. Siinä on valtavasti asioita, joita pitää opetella eikä kirjanpito ole välttämättä se akuutein asia, johon yrittäjän kannattaa kiinnittää valtavasti energiaa, ellei kyseessä ole asia, joka aidosti ja oikeasti kiehtoo ja inspiroi. Yrittäjälläkin on päivässä aikaa vain se 24 tuntia ja siitä työaika pitäisi olla se 8 tuntia. Keskitä aikasi niihin asioihin, jotka tuovat yrityksellesi suoraan myyntiä ja kassavirtaa. Siinä on yleensä jo aika paljon tekemistä.

Luvat, ilmoitukset ja vakuutukset

Luvat, ilmoitukset ja vakuutukset kulkevat käsikädessä - hyvin alakohtaisia asioita. Esimerkiksi, jos perustat ravintolan, niin luultavasti tarvitset anniskeluluvan. Jos taas perustat terveydenhuoltoon liittyvän yrityksen, tarvitset siihen oman lupansa.

Lupien, toimialan ja yritystoiminnan yhteissummasta alkaa muodostumaan myös vakuutusten tarve ja niiden kokoluokka. Halvimmillaan vakuutukset eivät paria sataa euroa enempää maksa, esim. turvallisessa ja istumalihaksia vaativassa konsulttiduunissa, mutta kun lähdetään perustamaan lentoyhtiötä tai yritystä, jossa tarvitaan paljon työvoimaa, koneita tai ihmisiä, niin hinnat luonnollisesti nousevat.

Vakuutuksien kanssa on syytä olla tarkkana ja pitää mielessä myös, että yritystoiminnassa 1000 euroa on paljon pienempi raha kuin yksityiselämässä. ja missä tämä asia kannattaa ottaa huomioon? Esimerkiksi siinä, että onko järkeä vakuuttaa esim. käytettyä tietokonetta ellei kyseessä ole todella kallis tietokone. Jotkut yrittäjät laskevat asian niin, että alle 2500 euron tavaroita ei vakuuteta. Eli kannattaa yrittää miettiä asiaa hieman toiselta näkökannalta kuin miltä summat ja asiat vaikuttavat sinusta henkilökohtaisella tasolla.

Uuden yrityksen tilat, laitteet ja henkilökunta

Kun hankintoja tekee uudelle yritykselle, kannattaa lähteä asioita miettimään kassavirran kannalta - ei suoraan sen, paljonko mikäkin lopulta maksaa. Siihen ei nimittäin aluksi ole välttämättä varaa.

Se mitä tällä tarkoitan, on, että välttämättä sinun ei kannata ostaa uusia tietokoneita omaksi, vaan ne voidaan leasing-sopparilla vuokrata pariksi vuodeksi ilman, että joudut niistä maksamaan heti täyden hinnan tai olemaan laitteiden kanssa naimisissa. Toki kaikissa pitkäaikaisemmissa sopimuksissa pitää pyrkiä siihen, että niistä pääsee eroon, jos sellainen akuuttihätä tulee.

Kun teet erilaisia maksu- tai leasing-sopimuksia, niin muista pitää niistä tarkkaa Excel-kirjaa, ettei homma vaan lähde lapasesta. Ja se lapasesta lähteminen tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että ostetaan kaikkea mahdollista osamaksudiileillä ja yhtäkkiä näitä diilejä on enemmän kuin mitä tulee rahaa sisään - eli tällöinhän meillä on kyseessä negatiivinen kassavirta. Ja tätä ei haluta mielellään saavuttaa.

Henkilökunta on yrityksesi voimavara. Lähtökohtaisesti homma menee niin, että mitä parempia ja osaavampia ihmisiä rekrytoit, sitä kalliimpia he ovat, mutta taas toisaalta, sitä parempaa työnjälkeä saat, joka luultavasti näkyy myös yrityksesi liikevaihdossa erittäin positiivisesti.

Kun lähdet rekrytoimaan ihmisiä, ole selkeä siitä mitä tarjoat ja paljonko palkkaa ko. työntekijä voisi työstään saada. Rekryilmoitukset ovat nykyään todella kilpailtuja, joten niihin on syytäkin kiinnittää huomiota, jos haluat saada parhaat henkilöt hakemaan yritykseesi töihin.

Yrittäjänä ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on monesti haastavaa, mutta kun HR-asiat ovat kunnossa ja tulevalle työntekijälle on hyvin selvää, että mitä hänen pitää tehdä ja mitä häneltä odotetaan, niin silloin asiat menevät yleensä huomattavasti helpommin.

Jos tuntuu siltä, että oman ensimmäisen työntekijän rekrytointi on liian iso pala kakkua tai liian riskistä, voit yrittää hankkia osaajan laskulla (eli esim. toiminimiyrittäjän) tai ostaa palvelun henkilöstövuokrausfirmasta. Henkilöstövuokrausfirma maksaa hieman enemmän kuin mitä oman työntekijäkulut olisivat yrityksellesi, mutta vastapainona on, että jos henkistövuokrausfirman työntekijä osoittautuu vääräksi ttyypiksi, niin yhdellä soitolla yhteistyö voidaan päättää. Tämä asia pitää kuitenkin varmistaa sopimuksesta.

Mutta oli miten oli, niin omat työntekijät tai ulkoistetut työntekijät ovat yrityksesi voimavara, ja näitä ihmisiä on syytä vaalia, jotta heidän työntekonsa olisi mahdollisimman mukavaa, antoisaa ja tuottavaa kaikille osapuolille.

Uuden yrityksen markkinointi ja myynti

Hyvä tuote ei itseään myy automaattisesti.

Uuden yrittäjän ja uuden yrityksen tärkein yksittäinen tehtävä on saada rahavirrat auki - etenkin ne positiiviset rahavirrat. Tässä palataan kirjoituksen alussa kerrottuun asiaan eli minkä ongelman yritys on ratkaisemassa ja miten se ongelma ratkaistaan.

Suurin yksittäinen ongelma suomalaisissa PK-yrityksissä on, että kohderyhmä ei tunne yritystäsi. Eli ne ihmiset, joiden elämään olet keksinyt helpottavan ratkaisun ja joiden pitäisi ratkaisusi myös ostaa, eivät tunne yritystäsi. Eikö ole aika kinkkinen tilanne?

Tätä asiaa kun mietitään vielä syvällisemmin, niin ostavatko ihmiset ratkaisuja tutuilta firmoilta vai tuntemattomilta firmoilta? Tutuilta tietenkin! Se on tuttua huttua, ja vieläpä turvallista sellaista. Tai ainakin näin aina ajatellaan.

Mikä tähän haasteeseen on ratkaisu?

Pitkä ja lyhyt peli. Pitkällä pelillä tarkoitetaan bränditunnettuutta ja ylipäätään brändimarkkinointia. Tämän tehtävä on saada kohderyhmän edustajat tietämään yrityksesi, tietämään mitä voit heille tarjota ja saada heidät pitämään sinua kiinnostavana. Mietipä tilanne, jossa edellä mainitut asiat ovat jo hoidossa. Kävisikö kauppa, jos olet hoitanut bisneksesi asiakasystävällisesti ja kohderyhmä tietää sinut, tuntee ratkaisusi ja yrityksesi on heidän mielestään kiinnostava? No aivan varmasti kävisi kauppa.

Lyhyt peli voidaan jakaa kahteen alakategoriaan. Ensimmäinen on ns. performance-markkinointi, eli suomeksi erilaiset kampanjat tai muut markkinointikeinot, joilla yritetään saada asiakas ostamaan tai vähintäänkin ilmineeraamaan kiinnostuksestaan yrityksesi palveluja kohtaan. Toinen osa on suora myyntityö, joka on äärimmäisen arvokas ja arvostettava työnkuva jokaisessa yrityksessä.

Ongelma yleisesti ottaen on vain se, että yrittäjät pelaavat lyhyttä peliä paljon mieluummin kuin pitkää peliä. Tästä nousee ongelma, joka on se, ettei lyhyttä peliä voida ainakaan performance-markkinoinnin avulla tehdä kovin hyvin, jos pitkä peli ei ole kunnossa. Ihmiset, eli asiakkaat, eivät ole tyhmiä tai lauma lampaita, jotka vain tekevät ja ostavat asioita, kun heitä niin käsket. Homma ei vain mene niin, kuten monet gurut kertovat.

Muista tehdä sekä pitkää että lyhyttä peliä. Muista tehdä sitä kovaa, rankkaa mutta äärimmäisen arvostettavaa suoraa myyntityötä, jossa lähdet soittamaan kohderyhmääsi läpi ja myymään ratkaisujasi heille. Muista kuitenkin, että esim. B2B-bisneksessä puhelinsoiton tai pelkän sähköpostin ei pidä välttämättä suoraan myydä mitään, vaan sen tehtävä on saada asiakas pitämään tarkempi palaveri kanssasi.

Johtaminen

Jos alusta ei ohjaa, ei alus luultavasti päädy sinne minne olisit halunnut mennä. Laivaa on tästä syystä syytä ohjata jatkuvasti.

On selvää, etteivät suunnitelmasi mene kerralla oikein. Tämä on syytä muistaa, että suunnitelma on suunnitelma, ja toteutunut transaktio asiakkaan ja yrityksesi välillä on todellinen mittari suunnitelman hyvyydelle.

Uuden yrityksen ongelma on monesti se, ettei yritystä ehditä johtamaan. Siihen luultavasti ovat syyllistyneet lähes kaikki eli siitäkään ei kannata aiheuttaa itselleen stressiä, vaan yrittää miettiä, että miten aikaa jäisi enemmän sille, että voit oikeasti miettiä asioita, analysoida tuloksia, tehdä uusia skenaarioita ja ylipäätään suunnitella tulevaan. Monesti esimerkiksi työntekijän tai meidän tapauksessa virtuaaliassistentin palkkaaminen luo sen verran lisää aikaa työpäivää, että johtaminen on oikeasti mahdollista.

Mitä aiemmin aloitat johtamisen, sitä parempi. Vaikka olisit yksinyrittäjä, on sinun syytä johtaa yritystäsi kuin siinä olisi jo useita työntekijöitä. Saat silloin luotua jo sellaisen johtamisen kulttuurin ja toimintatavat, joita tulet jatkossa aivan varmasti tarvitsemaan.

Monen yrittäjän pitäisi miettiä yritystään enemmän omistajuuden kannalta eikä pelkästään yrittäjän näkökulmasta. Jos hankin yrityksen X osakkeita, analysoit ja arvostelevat varmasti sijoitustasi ja yritys X:ää tarkemmin kuin silloin, kun olet yrittäjänä yritys Y:ssä. Tämäkin on täysin luonnollista, onhan kyseessä lähes oma lapsesi, jolle olet antanut sielusi ja kaiken voimavarasi.

Silti on hyvä kehittää kaksoisidentiteetti, Tarkan Markan Omistaja, joka valvoo ja käy yrityksesi tilannetta läpi esim. kaksi tai kolme kertaa vuodessa. Silloin on hyvä ottaa yrittäjyydestä etäisyyttä ja olla omistaja, joka valvoo omistamansa yrityksen kehitystä, niin analyyttisesti ja objektiivisesti kuin mahdollista.

Jos tulee kysymyksiä mieleen, otathan meihin yhteyttä! Menestystä matkallesi!

Ota meihin yhteyttä!
Me luomme sinulle lisää aikaa työpäivääsi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme sinua palvella. 
LAITA MEILLE VIESTIÄ!
eemil@etaassari.fi