Menestyvä yritysidea

Käydään tämä asia heti kättelyssä läpi. Kukaan ei voi varmaksi kertoa sinulle sitä, onko jokin yritysidea menestyvä vai ei. Maailmassa on tuhansia ja tuhansia yrityksiä ja yrittäjiä, joiden ideaan kukaan ei alkuun uskonut. Myös Suomessa on vastaavia keissejä. Esimerkiksi vain harva autoalan ammattilainen uskoi Autolle.comin bisnesideaan.

Toki löytyy paljonkin erilaisia tapoja, joiden avulla voit selvittää bisnesideasi menestyspotentiaalia - muista laittaa painoa sanalle "potentiaali".

Mikä arvo on yritysidealla?

Lähtökohtaisesti: yritysideasi arvo on nolla. Se ei tee ideaasi yhtään huonommaksi vaikka näin asia onkin. Maailmassa on miljoonittain erilaisia ideoita, ja monesti on vieläpä niin, että ideasi on jo keksitty, kukaan ei vain ole vielä vienyt sitä konkretiaan. Toinen mahdollisuus on se, että alkuperäinen idea on jo ajat sitten viety konkretiaan ja testattu, mutta testitulokset ovat olleet huonoja, jolloin idea on haudattu vähän äänin. Usein vain käy niin, että jokin idea on syntynyt hieman liian aikaisin, jolloin kyseiselle idealle ei löytynyt markkinaa.

Jotta yritysidealle kasvaa jokin arvo, täytyy sen takana olla jo hieman konkretiaa. Konkretia voi olla esimerkiksi tietty prosessi, ennakkotilaukset tai jokin tuotesuojaus. Mutta jos rahaa lähdetään hakemaan alkuvaiheen yritykselle, on sijoittajille tyypillisesti tärkeämpää se, että ketkä yritysideaa ovat tekemässä kuin itse idea. Se kertoo jo paljon siitä, että itse idealle ei anneta hirveästi arvoa alussa vaan sijoitus tehdään siihen tiimiin, joka yritysideaa vie eteenpäin.

Yritysidean markkina

Monesti voisi ajatella, että olisi mahtavaa, jos kilpailua ei ole idealle vielä olemassa. Mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos ei ole kilpailua, ei ole myöskään jo olemassa olevaa markkinaa, jossa olisi siis kysyntää. Jos kysyntää ei ole, ei ole myöskään ostavia asiakkaita. Ainakaan heti.

Senpä takia onkin ihan alkuun tunnistettava, että onko ideasi sopiva tietylle jo olemassa olevalle markkinalle vai pitääkö myyntiä varten lähteä luomaan uusi markkina. Uusi markkina tarkoittaa sitä, että kysyntää on luotava markkinoinnilla ja kovalla myyntityöllä. Aina sekään ei auta, sillä ihmismieli ei ole yleisesti ottaen hirveän innokas täysin uusille asioille. Uuden markkinan käynnistäminen vaatii usein paljon rahaa.

Jos taas ideasi on jokin lisäys olemassa olevalle markkinalle, on syytä selvittää, että markkinan koko ja sen potentiaali. Onko markkina jatkamassa kasvu-uralla vai ollaanko jo hiipumaan päin.

Yritysidean jatkojalostus

Hyvä yritysidea korjaa jonkun ongelman. Hyvin yksinkertaista. Jos katsot menestyviä yrityksiä Suomessa tai maailmalla, niin lähtökohtana on useimmiten ollut se, että alkuperäinen yritysidea on korjannut jonkin tietyn asian. Asia voi olla hyvinkin yksinkertainen. Parhaimmillaan ja yksinkertaisimmillaan yritysidea on voinut olla se, että markkinoilla toimivat kilpailijat tekevät työtään ilman toimivaa asiakaspalvelua, jolloin yritysidean lähtökohtana on ollut loistava asiakaspalvelu, joka erottuu kilpailijoista välittömästi. Toinen tyypillinen hyvän yritysidean lähtökohta on on ollut se, että luodaan olemassa olevaan markkinaan jokin lisätuote, joka entisestään parantaa / helpottaa / nopeuttaa olemassa olevan ongelman poistamista.

Jotta voit jatkojalostaa ideaasi, kannattaa sinun olla tehokas. Ajanhallinta ja ajankäyttö ovat äärimmäisen merkityksellisiä, sillä jos projektisi koko kasvaa hallitsemattomasti, voi hyvin käydä niin, että ideastasi tulee niin suuri, ettei sitä pysty kukaan normaali ihminen viemään läpi. Määrittele tarkasti se, että mihin asiaan keskityt aluksi: mikä on se ydinongelma, jonka haluat korjata.

Mitä asioita itse osaat parhaiten ja mikä sinua itseäsi kiinnostaa? Mitkä asiat ovat taas niitä, joita et osaa ja tarvitset niihin apua? On hyvä ymmärtää, että mitä monialaisempi ratkaisusi on, sitä enemmän yleensä tarvitset tiimiä ympärillesi. Ei ole häppee, vaikket kaikkea itse osaisikaan.

Asiakaskyselyt. Asiakaskyselyt ratkaisun jalostamiseksi ovat äärimmäisen tärkeitä. Totta kai, jos teet esimerkiksi tuotteen omaan käyttöösi, voi se sellaisenakin ratkaista monien muidenkin ihmisten ongelmat. Tästä hyvänä esimerkkinä kirves, joka yhdellä iskulla palastelee pölkyn sopiviksi klapeiksi. Mutta jos ideasi on esim. jonkin sortin palveluratkaisu tai järjestelmäratkaisu, niin siihen monesti tarvitaan potentiaalisilta asiakkailta näkemystä, että mitä ongelmia he haluavat ratkaista. Ongelmiahan on pilvin pimein, mutta vain osa ongelmista on sellaisia, jotka yritykset kokevat niin isoiksi, että ne halutaan oikeasti ratkaista. Tämän selvittäminen on todella tärkeää.

Todellisuus yritysideasta

On hyvin klassinen ongelma, että kun kysyt palautetta ja mielipidettä ideastasi perheeltä ja kavereiltasi, he pitävät ideaasi loistavana. He antava siihen kenties jatkoideoita ja ajatuksia, mutta yleinen palaute on todella positiivinen.

Mutta kun tulee se hetki, jolloin ratkaisusi olisi myyntikunnossa, yksikään perheenjäsenistäsi tai kavereistasi eivät ratkaisuasi osta. Mitä tässä on päässyt käymään? Bisnesmaailma on varsin kylmä ja suoraviivainen. Läheisesi taas ajattelevat sinusta ja ajatuksistasi yleensä vain parasta ja haluavat sinun olevan onnellinen. Liiketoimintajumalat eivät valittavasti näitä ajatuksia jaa tai mieti.

Myynti, liikevaihto ja kassavirta ovat niitä asioita, jotka lopulta päättävät, että onko yritysideasi hyvä vai ei. Todella kylmää, todella suoraviivaista.

Toki on olemassa tapauksia, joissa ratkaisua tehdään kymmenen vuotta, samalla yritys tuottaa pelkkää tappiota ja myynti laahaa. Tämä on karrikoiden monien startupien, kuten Woltin, tapa kehittyä yksisarviseksi eli miljardiliikevaihtoa pyörittäväksi firmaksi. Mutta tähän vaaditaan rahoittajia ja useita, useita rahoituskierroksia, jossa rahaa pumputaan yrityksen sisään valtavia määriä. Monelle meistä, kuten esim. allekirjoittaneelle, tämä bisnesmalli on todella kaukainen eikä se kuvasta tietyllä tavalla reaalimaailman totuuksia.

Mutta myynti kuvastaa. Useat verkkokurssien tekijäthän myyvät uutta kurssiaan ensin ennakkomyynnillä ja jos kurssi myy hyvin, kurssia lähdetään vasta sitten tekemään. Jos kurssi myy ennakkomyynnissä huonosti, koko kurssia ei tehdä vaan rahat palautetaan asiakkaille. Näin voidaan minimoida se riski, että tehdään turhaa työtä viikkojen ellei jopa kuukausien ajan ja vasta sitten huomataan, että hups, eihän tämä kurssi myy ollenkaan. Ennakkomyynneille iso peukku!

Kannustavat loppusanat

Tekijät tekee, jahkaajat jahkaavat. Kylmä fakta on, että pelkällä miettimisellä ja pohtimisella et tule selvittämään sitä, että onko ideasi hyvä vai ei. Luultavasti epäonnistut, mutta mitä sitten? Epäonnistuminen voi hyvinkin johtaa seuraavaan ideaan, joka vie sinut ja yrityksesi miljoonien äärelle.

Vaikka menestyminen onkin myös tuurista kiinni, ei menestyminen kolkuta lähtökohtaisesti koskaan niiden ovelle, jotka jäävät vain odottamaan. Pitää uskaltaa tehdä ja kokeilla. Pitää uskaltaa perustaa yritys.

Jos luulit, että Supercell teki miljoonansa jo ensimmäisellä pelillään, olet väärässä.

Ota meihin yhteyttä!
Me luomme sinulle lisää aikaa työpäivääsi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme sinua palvella. 
LAITA MEILLE VIESTIÄ!
eemil@etaassari.fi