Oli kyseessä menestyvä yrittäjä tai menestyvä yksinyrittäjä, niin kaava kummassakin on hyvin samanlainen. Toki on muistettava, että erilaiset tilanteet muokkaavat sitä, mitä ja miten asioita on pitänyt menestyksen eteen tehdä.
Ja ai niin.. Menestymistähän voidaan mitata monilla eri tavoin: toiselle menestyminen on itsensä elättämistä ja toiselle kasvua ja kovaa tuloksentekoa. Kummassakaan ei ole mitään väärää.
Mutta lähdetään ajattelemaan menestymistä numeraalisten asioiden, kuten kasvun ja kannattavuuden kautta.
Tässä tekstissä käydään läpi niitä yhteneväisiä tekijöitä, jotka liittyvät menestyksen rakentamiseen. Suosittelen inspiraation vuoksi lukemaan myös tarinoita vuoden yksinyrittäjistä.
Ei tule varmaan yllätyksenä, että menestyvä yrittäjä osaa asiansa. Jokaiselle meistä tulee tilanteita, enemmän tai vähemmän, jossa huijarisyndrooma pääsee valloilleen. Se on täysin luonnollista. Mutta on aivan selvää, että menestyvä yrittäjä tietää mitä tekee ja kehittää itseään jatkuvasti.
Koska aikaa on hyvin rajatusti, on erityisesti uuden yrittäjän ymmärrettävä, missä hän on hyvä, missä hän haluaa olla hyvä ja missä asioissa hän pystyy tuottamaan asiakkailleen parhaimman lisäarvon. Tähän kun vielä lisätään se, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan yrittäjän osaamisesta, niin avot.
Yhtä lailla on tärkeää, että yrittäjä pystyy rehellisesti tunnistamaan itsessään ne asiat, jotka eivät ole niitä vahvuusalueita tai kiinnostuksen kohteita. Näiden asioiden tunnistamisella ei pyritä pilaamaan ihmisen itsetuntoa ja fiilistä, vaan tunnistamaan ne asiat, joita yrittäjän kannattaa tehdä itse ja mihin hän tarvitsee kenties apua.
Kun uusi yrittäjä lähtee liikkeelle yrityksensä kanssa, on kassavirran luominen ensisijaisen tärkeää. Jos kassaan ei kolikot kilahda, ei leipää suuhun tipahda.
On täysin selvää, että yksi tärkeimpiä työtehtäviä on yksinyrittäjälle myynti ja markkinointi. On miljoona ja yksi tapaa tehdä myynti- ja markkinointityötä eikä lähdetä sitä avaamaan sen enempää, mutta on tärkeää pelata ns. lyhyttä ja pitkää peliä. Lyhyellä pelillä tarkoitetaan kaupantekoa tässä ja nyt, kun taas pitkässä pelissä lähdetään luomaan yrityksellesi brändiä ja tunnettavuutta.
On selvää, että kun yrittäjä ja yrittäjän yritys ovat tunnettuja, on myyntityö helpompaa – asiakkaat itse laittavat tarjouspyyntönsä tulemaan. Näihin on kiva lähteä vastailemaan sopivilla tarjouksilla. Silloin voi jopa olla tilanne, jossa yrittäjä pääsee valitsemaan, minkä asiakkaan kanssa haluaa töitä tehdä. Jos markkinointi ja kasvumarkkinointi kiinnostavat, kannattaa niihin asioihin perehtyä ja tutustua tarkemmin.
Myynti ja markkinointi eivät voi toimia, jos tuotteesi ei ole kunnossa – oli kyseessä siis ns. ”oikea” tuote tai palvelu.
Tuotteistus on äärimmäisen tärkeä osa myös palveluliiketoimintaa, sillä sen tehtävänä on auttaa myös asiakasta ymmärtämään ja ostamaan myytävä ratkaisu. Kun tuotteistus on kunnossa, on ratkaisua myös helpompi myydä.
Hyvä tuote tai palvelu (= ratkaisu) on sellainen, jolle löytyy jo olemassa olevaa kysyntää tai sille voidaan sitä luoda. Jos tilanne on sellainen, että kysyntää ei ratkaisulle vielä ole, on tilanne monesti hieman vaativampi myynnin kannalta. Vaikea on myydä, jos asiakas ei tunnista mitään ongelmaa. Hyvä puoli uuden ratkaisun myynnissä on se, ettei kilpailua monestikaan ole liiaksi, mutta haaste on se, että ymmärtääkö asiakas ratkaisun tuomaa hyötyä.
Vaikka ratkaisusi olisi maanmainio, on hyvä pitää mielessä se, että aina on jotain mitä parantaa. Maailmassa hyviä ratkaisuja yritetään kopioida päivittäin, ja varmasti yksi suurimmista virheistä yrittäjänä on luulla, että nykyinen ratkaisu kestää sellaisenaan ikuisesti aikaa. Ei varmasti kestä, eikä yksikään menestynyt yrittäjä ole jättänyt tuotekehitystä tekemättä. Tuotekehitys on myös äärimmäisen tärkeää asiakaspalvelua, sillä tuotekehityksessä kuunnellaankin niitä tarpeita ja toiveita, joita asiakkailla on – on aika kiva myydä ratkaisua, jotka vastaavat niihin tarpeisiin, jotka asiakkaat ovat itse tunnistaneet ja niistä sinulle kertoneet.
Kuten jo tekstin alkupuolella aihetta sivuttiin, niin on tärkeää tunnistaa, että missä yrittäjänä olet hyvä ja missä voisit kaivata kenties apua. Jotta ihminen voi tehdä asioita tehokkaasti, vaatii se usein sitä, että yrittäjä tekee sellaisia toimenpiteitä, jotka hän osaa. Ne asiat, joita hän ei osaa, niin niihin etsitään kumppani tai joku muu tekijä.
Ylipäätään ajanhallinta on äärimmäisen tärkeä osa yrittäjyyttä ja vieläpä tasapainoista yrittäjyyttä. Meillä kaikilla on lähtökohtaisesti vain 40 tuntia aikaa per viikko suorittaa työt. Nuo 40 tuntia per viikko määrittävät sen, että miten yrityksesi ja sinä kehitytte. Jos teet asioita, jotka eivät edesauta kasvua tai myyntiä, niin voidaan kysyä, että onko tehty työ järkevää, tai ainakaan tehokasta?
On äärimmäisen tärkeää, että yksinyrittäjä tekee niitä asioita, jotka tuottavat hänelle ja yritykselleen eniten lisäarvoa. Ne työtehtävät, jotka eivät sitä lisäarvoa tuo, niin ne on syytä miettiä sen kannalta, että miten kyseiset työtehtävät minimoidaan yrittäjän kalenterissa. Minimointi voi tarkoittaa asioiden automatisointia, softien välisiä integraatioita tai sitten perinteisemmässä mielessä asioiden ulkoistamista ja delegointia muille henkilöille.
Aika on kultaakin tärkeämpää, joten sitä pitää ihan oikeasti vaalia. Yksinyrittäjän aikaa ei saa hukata. Lue lisää yrittäjän ajanhallinnasta täältä.
Yksi ihminen ei voi osata kaikkea. Ei edes yksinyrittäjä. Mutta on kuitenkin tärkeää, että yksinyrittäjä ymmärtää asioiden päälle ja niiden merkityksen. Vaikket osaisi markkinointia tai hakukoneoptimointia, on sinun yrittäjänä syytä ymmärtää, miksi ne ovat yritystoiminnallesi tärkeitä. Yhtä lailla sinun on ymmärrettävä kirjanpidosta ja taloudesta asioita, jotta voit tehdä järkeviä ratkaisuja.
Se, että ymmärtää laaja-alaisesti asioita, ei tarkoita sitä, että olisit niissä ammattilainen. Se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että voit keskustella asioista asioiden oikeilla merkityksillä esimerkiksi yhteistyökumppaniesi, kuten kirjanpitäjäsi kanssa. Ihmiset, jotka osaavat kysyä oikeita kysymyksiä, ovat varmasti askeleen muita edellä.
Taloudenpidolla en tarkoita nyt suoraan sitä, että sinun pitäisi osata tehdä kirjanpitoa ammattimaisesti, täyttää erilaiset veroilmoitukset ja muut kaavakkeet. Taloudenpito tarkoittaa enemmänkin sitä, että ymmärrät asioiden syy-seuraussuhteet.
Jokainen saa itse määritellä, että mikä on turha kulu, mutta koen itse, että ns. nice to have -kiinteitä kuluja on syytä vältellä. Onko ihan pakko maksaa 700 euroa kuussa toimistosta, kun voit tehdä töitä etänä tai ostaa passin coworking-tilaan? Onko firmalle pakko ostaa uudenkarhea auto, kun a-pisteestä pääsee b-pisteeseen vanhemmallakin autolla?
Taloudenpito ja sen ymmärtäminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jokaisesta pennistä olisi pidettävä kiinni kynsin ja hampain. On tärkeää osata ostaa asioita fiksusti. Jos ostamalla uuden työkalun säästät aikaa X määrän ja sen tuotot kattavat menot sekä ajansäästöllä saadaan lisää tehokkuutta, niin on päivänselvää, että kyseinen ostos kannattaa tehdä.
Jos eurolla pystyt ostamaan kaksi euroa, niin kauppa kannattaa. Hyvin simppeliä, hyvää liike-elämäntaitoa.
Muutoinkin kannustan siihen, että asioita lasketaan saadun hyödyn kannalta, ei pelkästään ”menetettyjen” eurojen kautta. Yleisesti voidaan sanoa, että euroja kyllä saadaan kassaan, mutta aikaa ei saada yhtään enempää, ellei asioita tehdä fiksummin ja tehokkaammin.
Jos et kokeile, et voi tietää mitä hyvää se voisi tuottaa. Jos et uskalla perustaa yritystä, et voi tietää mitä hyvää siitä seuraa. Yrittäjällä pitää olla mielestäni koko ajan jokin uusi idea pöydällä, jota voidaan lähteä kokeilemaan ja testaamaan. Se voi olla uusi markkinointi- ja myyntikampanja tai sitten uusi työkalu.
Kokeilevan kulttuurin luominen yritykseen on monesti yrittäjän tehtävä ja se kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti. Ei varmasti ole järkevää sitoa itseään kiinteisiin pitkiin sopimuksiin, mutta jos asioita voidaan kokeilla riskittömästi tai pienillä kuluilla, niin uuden kokeiluun kannattaa satsata.
Vaikka kokeiluja tekisikin, on myös tärkeää tehdä ja kokeilla asioita realistisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. sitä, että kokeilulle antaa tarpeeksi aikaa, jotta voidaan sanoa varmasti, että kokeilu tehtiin laadukkaasti, oli tulos sitten hyvä tai huono.
Uskallus, se on kehittyvän ja menestyvän yrittäjän DNA:ssa.