Työntekijän palkkaaminen yksi isoimmista asioista, joita yritys voi tehdä. Kylmä fakta on, että asiat tapahtuvat ihmisten kautta - ero hyvällä ja huonolla työntekijälle on helposti valovuosi.
Työntekijän palkkaamisessa pitää olla tarkkana. Sitä ei kannata tehdä hetken mielijohteesta tai pelkästään fiilispohjalta.
Mutta työntekijän palkkaus on aina hieno juttu!
Enemmän työpaikkoja ja töissä käyviä ihmisiä Suomi ja me suomalaiset tarvitsemme.
Työntekijän palkkaaminen on pääsääntöisesti kallista puuhaa.
Ensinnäkin työntekijän rekrytointiprosessi, jos se siis hoidetaan huolella, on varsin kallista.
Toisekseen uusi työntekijä harvoin maksaa itsensä heti takaisin. Etenkin, kun otetaan huomioon otetaan, että yrityksen muun henkilöstön pitää perehdyttää uutta tekijää taloon, niin aikaa ja rahaa palaa.
Ja se on täysin luonnollista ja ymmärrettävää.
Mutta pidä kuitenkin huoli, ettei henkilökuntasi vaihdu koko ajan. Jos se vaihtuu koko ajan, ei yrityksesi työnantajuus ole terveellä pohjalla.
Totta kai vaihtuvuutta on aina ja se vaihtuvuus on myös hyvästä, mutta jos työntekijöiden vaihtuvuus on krooninen ongelma, niin silloin on syytä katsoa peiliin ja lähteä selvittämään, että mistä tämä johtuu.
Esimerkiksi opiskeluaikoina tein töitä yhden päivän eräässä firmassa, joka antoi työstä täysin epärealistisen kuvan - kyseessä ei ollut puhelinmyyntifirma. Tässähän ongelmana oli puhtaasti se, että rekryprosessi oli heillä todella huono, kun työstä ei saanut millään tasolla oikeaa kuvaa, esimerkiksi työpäivän pituudesta annettiin n. 50 prosenttia väärä kuva.
Vanhan hyvän työntekijän pitäminen talossa on aina halvempaa kuin uuden tekijän hankkiminen. Se kannattaa ja pitää muistaa.
Henkilöstöhallinto ei ole sivujuonne yrityksen tarinassa vaan aidosti firmaan eteenpäin vievä voima. Sen takia hr-asioista kannattaa pitää huoli ja jos osaamista ei talon sisällä vielä ole, niin aina osaamista voidaan ostaa palveluna, esimerkiksi Human Side Oy:lta.
Työntekijän palkkaaminen on oma asiantuntijatyönsä. Pitää oikeasti miettiä, että minkälainen ihminen rooliin halutaan - halutaanko paras vai juuri teidän firman tehtävään ja tilanteeseen sopivin henkilö.
Monesti juurikin tuo jälkimmäinen pitäisi olla se, mitä ja ketä haetaan.
Kuten sanottu, rekrytoiminen on oma osaamisalueensa, eikä sitä tarvitse olla jokaisella yrittäjällä. Ei digimarkkinointiakaan jokaisen yrittäjän tarvitse osata.
Tärkeää yrittäjän roolissa on tietää, mitä halutaan ja mitä ei haluta. Mitä kyseiseltä ihmiseltä vaaditaan, mitä toivotaan ja mitkä ovat ns. no-go -asioita.
Ammattilainen voi hoitaa loput.
Pitää kuitenkin muistaa, että rekrytointiprosessi on myös markkinointia, jossa työnhakijat muodostavat kuvaa yrityksestäsi myös tulevaisuutta ajatellen. On siis fiksua hoitaa prosessi oikeasti hyvin.
Erityisesti ensimmäisen työntekijän palkkaaminen voi olla jännittävää, joten tässä hr-ammattilaisen tuki voi olla korvaamatonta.
Ylipäätään rekrytointiprosessi on varsin monivaiheinen ja se sisältää paljon pieniä tehtäviä, jotka pitäisi oikeasti hoitaa - ja mielellään hyvin.
Tästä syystä esimerkiksi hr-assistentti on hyvä työkaveri, koska hänen avullaan voidaan näitä tarpeellisia asioita hoitaa tehokkaasti.
Jos hr-assistentille tulee tarvetta, pidäthän meidän mielessä, niin autamme sinua mielellämme!